ANNONS
Annons

Runde fågelberg - bästa tid för en vistelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag hade egentligen tänkt mig några veckor uppe vid Lofoten/Vesterålen i sommar, men funderar nu istället på att bege mig till fågelberget Runde i Norge. Dels för att det är betydligt närmare dit och dels för att det finns rika möjligheter till fågelbilder där. Fågelområdet är dessutom både geografiskt begränsat och lättillgängligt med bil. För vad jag har förstått så lär det numera finnas broförbindelse!?

Vilken tid på året anser ni vara bäst att besöka ön (ur fotografisk synpunkt förstås)?

Jag tänkte eventuellt vistas på ön under två veckor i skiftet juni/juli. Men det är kanske för sent?

Vad har Runde att erbjuda i fågelväg under andra årstider?

Runde

Hejsan Jonas,

tillsammans med min fru besökte jag Runde förra året. Vi var där veckan efter midsommar vilket var perfekt för att fotografera lunnefåglar som då har ungar de matar. Vid klart väder på kvällen finns det utomordentligt bra möjligheter att fotografera lunnefåglarna i vackert kvällsmedljus vid "lundeura".

En sak som man inte får glömma bort är att försöka ta sig ned till tretåmås kolonin vilket är ett av de få ställen där man får gå ända ned till havet. Bäst i lätt mulet väder för att minska kontrasten och få bra detalj i den vita fjäderdräkten.

För övrigt finns det goda chanser till ok bilder och ffa att få se havsörn på nära håll. Uppe på fjället finns det också goda chanser till bra bilder på storlabb, men var beredd, för de attackerar och har vassa klor.

Man skall också komma ihåg att besöka den både mycket vackra och mycket trevliga staden Ålesund när man ändå är i trakten. Tänk också på att de Norska vägarna inte kommer i närheten av Svensk standard och att milen tenderar att ta betydligt längre tid i Norge än här hemma.

Om du har tid att vara där två veckor så är det lysande bra eftersom vädret kan vara riktigt trist en vecka i sträck.

Om du har några ytterligare frågor är det bara att du hör av dig.

Tobias Bäckström
www.nordicbirds.com

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=118491&brukerid=1247

Här framkommer lite från en ivrig fågeltjusare;)

Den bästa tiden är nog över nu tror jag,,,, fåglarna är helt enkelt vackrast efter det rena vinterhavet. En försommar med jord och gräs förtar ganska fort fågelns prakt till viss del;/

Dit skulle jag vilja åka hur som helt!!

Har du tänkt på Röst uppe i Lofoten?
Det känns snäppet meeer exotiskt, om det nu spelar ngn roll förståss;)!

/Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Det blir nog att vänta till nästa år istället..även om det fortfarande kanske finns en möjlighet till bra bilder nu i skiftet juni/juli. En sak hade jag glömt bort när jag skrev mitt första inlägg - nämligen att EM i fotboll håller på precis under dessa veckorna.. :=))

Är inte alls speciellt fotbollsintresserad annars..men just när det är större evenemang måste man ju försöka hänga med. Så det får bli fotografering på hemmaplan de närmaste veckorna istället.

Tack ändå för era inlägg! :=)

Niclasfoto skrev:
En försommar med jord och gräs förtar ganska fort fågelns prakt till viss del;/
Om ljuset är vackrare på vårvintern eller på sommaren låter jag vara osagt, men med undantag från ändernas hannar, som ruggar bort sin vackra praktdräkt under sommaren så är fåglarna inte fulare under sommaren. Jord och gräs putsar de bort direkt, varför skulle det förta fåglarnas prakt??

Sommaren är en bra period för att besöka fågelberg med familjebestyr för fåglarna.

/Staffan

Stadan skrev:
Sommaren är en bra period för att besöka fågelberg med familjebestyr för fåglarna.

/Staffan

Menar du att det skulle vara helt okej att åka till Runde från typ 6 juni och 2 veckor framåt för att fotografera? För då är ju fotbolls-EM slut.. :=)

När ger sig lunnefåglarna av egentligen?

forstheim skrev:
Menar du att det skulle vara helt okej att åka till Runde från typ 6 juni och 2 veckor framåt för att fotografera? För då är ju fotbolls-EM slut.. :=)

När ger sig lunnefåglarna av egentligen?
Ja det går utmärkt. Jag har plåtat lunnar på Island i början på juli. De flyttar inte, men när ungarna är tillräckligt stora, typ mitten/slutet av juli, flyttar de bara ut på havet. Men de ses nära kusten där de fiskar, man kommer dem däremot inte lika nära som innan ungarna är flygga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar