Annons

Rovfåglar i stadsmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony P

Medlem
För ett par år sedan i parken kring Johanneskyrkan i Stockholm slog en rovfågel (duvhök?) ner i en flock duvor ungefär 2m från min fötter. Jag blev rejält skrämd där jag gick lagom morgontrött. Allt sedan dess har jag tittat efter fågeln varje morgon på väg till jobbet men aldrig sett den igen. Hemma i Skåne vet jag instiktivt var man ska titta efter rovisar men i stan har ingen känsla alls. Kan någon mer erfaren tipsar om var/vad man ska titta efter, bästa tid på dygnet och framförallt lämpliga rovfågelfotolokaler i Stockholm.

Jag jobbade ungefär vid Johannes för femton år sen. Vi hade då en duvhök på innergården som bjöd på skådespel med duvorna varje gång den tyckte det var matdags :)

Vill du ha vinst varje gång när du letar rovfågel kring Stockholm är det bara att köra lite motorväg och kolla viltstängselstolparna. Ormvråkarna sitter där och väntar på att smådjuren skall bli överkörda och serverade med minimal arbetsinsats. Lite svårplåtat kanske.

Jag håller med om att motorvägen är helt säkert även i stockholmstrakten. Bodde på Värmdö innan och där hade man både duvhök och kärrhök på vägen hem nästan varje dag. Men jag skulle vilja ha rovisbilder i stadsmiljö. Det känns lite wild, liksom...

I uppsala Centrum är det 2 sparvhökar?, som häckar synligt uppe på en husvägg. Det var ett litet repotage i UNT för några veckor sen. Är dock inte säker om det var sparvhök. Kan varit duvhökar eller liknande oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar