Annons

Rotering av digitala bilder i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Härom dagen blev jag fotograferad med en Nikon D70. Via fotgrafens lilla USB-minne fick jag bilderna tankade till min dator. Det var porträtt på mig, tagna i höjdformat. Jag kan alltså inte rotera bilderna 90 grader medsols utan att dessutom göra det i Photoshops filläsare. Hur kommer det att bilderna trilskas på det sättet? Själv scannar jag mina bilder i en Minolta Scan Dual III, både med Minolta-scannerns eget program och med Hamrick VueScan. I Minolta DS Dual 3 Utility kan jag vända bilderna hur som helst och få dem i det läget. I Hamrick VueScan hamnar mina bilder alltid i höjdformat, men i Photoshop, antingen i mitt Elements 2 eller 3 hemma i min Mac, eller i CS som jag har i PC:n på jobbet, hamnar mina egna scannade bilder på rätt köl. Varför går det inte med bilder från digitalkameror? Det kanske gäller alla, inte bara Nikon D70.
 
Senast ändrad:
Visst går det att rotera bilder från digitalkameror, jag gör det som regel med bilderna från min D70 och med automatik i de program jag använder. Men det finns vissa saker som kan ställa till med problem.

En bild kan antingen roteras så att man skapar en ny bild där man "vridit" alla pixlar kring en axel och på så sätt roterar bilden. Detta är det intuitiva och "gamla hederliga" sättet att rotera bilder på.

Vissa bildformat, tex JPEG, tillåter att man har en "riktningsflagga" som berättar vad som är "uppåt" i bilden. (I fallet JPEG berättar den även vad som är "ena sidan" så man kan, genom att variera värdet på denna riktningsflagga, även spegla bilden.) Alla program där ute förstår inte denna flagga utan visar bilden i den ordning bilddatat ligger i bilden. Kameror med riktningssensor brukar lägga in denna flagga men att själva bildfilens bilddata ligger i landskapsformat (dvs så som sensorn är monterad i kameran när man håller den normalt).

En tokig sak som kan inträffa är att ett program märker av riktningsflaggan och roterar bilden utan att nollställa flaggan. Då kan ett annat program som tar hänsyn till flaggan rotera den ytterligare 90 grader vid visning på skärmen.

En annan sak som kan bli tokig är att flera bildformat, där inräknat JPEG, tillåter att man bäddar in en tumnagel i bildfilen. Jag tror det är ganska vanligt att program roterar bilddatat för den "riktiga" bilden i filen utan att påverka tumnageln. Därför kan det skilja på det man ser i ett programs "browser" och när man öppnar själva bilden.

Lägg till alla kombinationer av dessa och du förstår att det kan lätt bli jättetokigt. Bäst är om man ser till att rotera bilddatat så att riktningsflaggan inte spelar någon roll och därefter regenererar om tumnageln. Program som jhead och jpegtran är enkla små program som kan hjälpa dig med den första delen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.