Annons

Rolling Stones bilder fran Rio

Produkter
(logga in för att koppla)

cfc_88

Avslutat medlemskap
Jag ska fotografera Rolling Stones gratis konsert i Rio som vantas locka 2 miljoner besokare(jag har fotopass).
Jag har varit i kontakt med Scanpix och de vill ha bilder av mig fran konserten som de sedan ska skicka vidare till svensk media.

Hur mycket kan jag tankas fa for ett sadant uppdrag? Ska tillaggas att jag akt till Rio pa eget bevag och de har alltsa inte sant mig dit utan jag har bara erbjudit dom bilder.

Far man mer eftersom det ar ett sa stort band och en sa speciell konsert samt att den ar utomlands eller hur fungerar det?

Skickar med en link for er som ar intreserade att lasa mer om spelningen i Rio

http://www.rollingstones.com/news/press.php?uid=470

Troligast är väl att du inte får en spänn förrän Scanpix sålt dina bilder, antagligen lär det delas 50/50.

Så brukar det fungera med bildbyrå.

cfc_88 skrev:
Jag ska fotografera Rolling Stones gratis konsert i Rio som vantas locka 2 miljoner besokare(jag har fotopass).
Jag har varit i kontakt med Scanpix och de vill ha bilder av mig fran konserten som de sedan ska skicka vidare till svensk media.

Hur mycket kan jag tankas fa for ett sadant uppdrag? Ska tillaggas att jag akt till Rio pa eget bevag och de har alltsa inte sant mig dit utan jag har bara erbjudit dom bilder.

Far man mer eftersom det ar ett sa stort band och en sa speciell konsert samt att den ar utomlands eller hur fungerar det?

Skickar med en link for er som ar intreserade att lasa mer om spelningen i Rio

http://www.rollingstones.com/news/press.php?uid=470

coolt...Har velat aaka upp dit, men har ingen moejlighet nu(aer c.a 60 mil daerifraan..)...Lycka till...

cfc_88 skrev:

Om det inte är uppdrag (som i ditt fall), så blir det bilder per spekulation. För det får man som Pertmann nämner, 50/50. Alltså delad kaka. Ju fler bilder de lyckas kränga, ju mer tjänar du.

Kan bara tipsa dig om att ALLA världens största bildbyråer är där. De har ofta en assistent med sig som sköter sändning av bilder, under konsertens gång, så det gäller att skicka så fort man bara hinner. Helst före alla andra :) - Scanpix har avtal med dessa byråer.

Lycka till!

Tackar så mycket för bra svar!
Bra att veta att det är 50/50 som gäller.
Betyder det då att jag kan själv kränga bilderna som jag vill på sidan av oxå? Jag har varit i kontakt med några norska tidningar som oxå är intreserade av bilder. Skulle jag alltså kunna skicka mina bilder till Scanpix och sedan skicka samma bilder till andra tidningar? Eller är det stor risk att dom blir sura då?

Jag kommer att ha en assisten/tolk på plats och jag har en laptop med mig men jag vet ju inte hur tillgången till internet är där. Spelar det egentligen så stor roll eftersom konserten är för sent att få med i söndagens tidningar ändå med tanke på tidskillnaden.
Eller är det först ut som gäller ändå?

Några bra tips på hur man får iväg bilderna snabbast möjligt?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto