Fredrik Simson
Avslutat medlemskap
Första tolv exponeringarna är gjorda (eller några till för jag råkade dubbelexponera några gånger...). Nu vet jag inte hur jag rullar tillbaka filmen, för att plocka ut den.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte att dra fram filmen ordentligt först. Det brukar synas i fönstret på baksidan (där bildnummer syns) när änden passerar. Fortsätt ett par varv efter det så är du säker.Öppna kameran, ta tag i rullen, dra ut och klistra runt pappret som sitter fast på skyddspappret.
Han har visst en Rolleicord V, och de har inget rödfönster. Annars är det ett bra knep.TA0 skrev:
Glöm inte att dra fram filmen ordentligt först. Det brukar synas i fönstret på baksidan (där bildnummer syns) när änden passerar. Fortsätt ett par varv efter det så är du säker.
MattiasL skrev:
Om du har en Rolleicord V, så finns det en liten spak som tillåter eller hindrar dubbelexponering. Den som har en röd prick bakom sig.
Och det känns tydligt när filmen släppt från spolen genom att det blir mycket lättare att vrida.
I det här fallet har dom koll. Dom är mer inne på analog-foto överlag. En av få butiker i Göteborg som fortfarande är det, tror jag.TA0 skrev:
Vad är det som gör dig säkrare om du går till fotoaffären? Hur stor chans är det att någon där ska ha sett en mellanformatskamera och dessutom bytt film i den
---/Thomas
Javisst, det låter enkelt. Och kul med lite spännande smakerpaco skrev:
Riktigt så spännande är det inte som Patric får det att låta Öppna kameran, ta tag i rullen, dra ut och klistra runt pappret som sitter fast på skyddspappret. Vissa har självhäftande remsa andra har slickvarianten med spännande smaker.
Fredrik Simson skrev:
Första tolv exponeringarna är gjorda (eller några till för jag råkade dubbelexponera några gånger...). Nu vet jag inte hur jag rullar tillbaka filmen, för att plocka ut den.
På ett ställe tror jag att jag har fyrdubbelexponerat. Kul att se om det blir nåt av det. Risk att det blir helt vitt kanske.Calle Camp skrev:
"Dubbelexponera", det är det som är kul
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=96629
Synd att man inte kan skanna in filmen och i photoshop sedan låsa upp dubbelexponeringarna som enskilda lager, och spara dem separat som fullgoda bilder. Det hade sannerligen räddat många bilder, och inte minst skulle man spara film!Fredrik Simson skrev:
På ett ställe tror jag att jag har fyrdubbelexponerat. Kul att se om det blir nåt av det. Risk att det blir helt vitt kanske.
Den funktionen finns som plug-in i CS3J. Patric skrev:
Synd att man inte kan skanna in filmen och i photoshop sedan låsa upp dubbelexponeringarna som enskilda lager, och spara dem separat som fullgoda bilder. Det hade sannerligen räddat många bilder, och inte minst skulle man spara film!