ANNONS
Annons

Rollei RHS-DC

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Är det någon som har prövat ovanstående framkallare och känner att han/hon vill delge sina erfarenheter?

Fotoklubben jag är med i har beställt en flaska RHS-DC för att utvärdera om vi ska använda den som standardframkallare då den dels kommer som koncentrat och dels ska vara miljövänligare än andra och ganska hållbart, det blir både enklare hantering och billigare avfallshantering.

Enligt den info jag hittat på nätet så ska RHS vara omförpackad Amaloco am74 och när prefixet DC kommer till så betyder det Dubbel Konsentrat med mindre mängd Hydrokinon (mindre än 1%). Spädningen blir 1+15 och i stort sett samma framkallningstid, 5min, för alla filmer vid sin nominella hastighet.

Jag har prövat Tri-X och Fomapan 400 och fann att med angiven tid så var framkallaren något kompenserande och gav lysande resultat på negativ fotade i solsken (kopierade på normalgraderat papper och med färghuvud på kopiatorn). I mer normala ljusförhållanden så krävs att man ökar hårdhetsgraden.

/Niklas

Om jag inte räknat helt helt åt skogen så ligger den på ca 2kr/rulle (småbild).

Framkallaren kostar 12€ för 1 liter och man blandar 1+15. Med de dosor vi har så räknar vi på 19ml/rulle men då det blir för bökigt så valde vi att räkna 20ml/rulle till 300ml vatten.

Enligt Amalacos egen hemsida så är Amalaco am74 kompatibel med Agfas Rodinal/R09. Rodinal/R09 spädes med fördel 1+50 och då blir priset ungefär 2 kr rullen (räknade på Fomas Rodinal-variant Fomadon R09 250ml som kostar 98 kr hos Photax).

http://gelatin-silver.blogspot.com

Ok där ser man, jag tyckte att de fanns vissa likheter mellan RHS-DC och Rodinal.

Gick in på Amalocos hemsida och fann ytterligare tider så nu ska jag pröva RHS-DC 1:40 i 10 minuter (am74 1:19) och om det fungerar så blir det ju ännu billigare och enklare då tiden inte blir lika känslig med 10 min jämfört med 5 min.

edit: ca 80 öre/rulle

Om jag ska skanna in några exempelbilder hur vill ni att jag skärper för att få så troget korn som möjligt? Jag har endast en flatbädd så kornet blir inte som vid kemisk förstoring eller dedikerad filmskanner.

Jag har en rulle Tri-X och en rulle Fomapan 400.

Jag skannade in tre kopior jag gjorde av Fomapan 400 och RHS-DC, för den som är intresserad...

Första bilden är en delförstoring av negativet och hade jag gjort hela negativet på papper så hade det krävts ett 40X50 papper, bildstorleken bedömer jag ligga strax över 30X40. Jag hade inget måttband och orkade inte mäta med avmaskningsramen, körde upp apparaten (Focomat 1c) till dess högsta läge. Jag upplever kornet som mer återhållsamt än med rodinal

De andra två bilderna är tagna en solig dag med hög kontrast. Alla bilderna är exponerade efter 400.

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7481563366/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7481554338/in/photostream/

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7481552150/in/photostream/

/Niklas

Rollei RHS-DC i spädning 1+40 funkade väldigt bra. Ett distinkt och fint korn samt kompenserande effekt, vilket jag gillar skarpt, sammantaget med väldigt billig framkallningskostnad gör att när mitt förråd av D76 och Rodinal tagit slut kommer kommer ersätta med RHS -DC.

Av exempelbilderna att döma verkar kornet vara mindre distinkt och lite mera återhållet än det jag får i mina kopior från Fomapan 400 framkallad i Rodinal/R09.

Av exempelbilderna att döma verkar kornet vara mindre distinkt och lite mera återhållet än det jag får i mina kopior från Fomapan 400 framkallad i Rodinal/R09.

Exempelbilderna var kopierade på en förstoringsapparat med diffusionsljus så jämförelsen med dina kondensorljus kopior haltar lite. Jag har gjort några nya kopior på klubbens Fujimoto G70 och använt kondensordelen och nu framträdde kornet mer och kopiorna såg allmänt bättre ut, även om kornet inte riktigt kommer upp i klass med Rodinal (lite osäker just nu jag får göra fler tester då jag misstänker att de flesta kopieringar jag gjort med negativ framkallade i Rodinal varit med diffusionsljus).

De tidigare bilderna jag gjorde var när jag trodde att am74 var en D76 liknande framkallare och med den jämförelsen fann jag kornet vara distinktare med RHS-DC än D76, där kornet blir mer utsmetat. Efter att du påpekat att man snarare ska jämföra med Rodinal så började jag omvärdera resultatet och efter senaste gången i mörkrummet även valet av kopieringsapparat.

Valet av papper kanske också har en effekt??? På den första omgången valde jag RC då jag snabbt ville se resultat och nu andra omgången valde jag fiber; Adox Nuance.

Måste svara mig själv och klargöra ett och annat.

RHS-DC ger inte lika distinkt korn som Rodinal inte heller är det en lika finkornig framkallare som D76, snarare verkar den vara något av ett mellanting mellan dessa två (när det kommer till kornet iaf.).

Jag har ju en hel del Kodak DK-50 i pulver som jag kört nya Tri-X i (inhandlat från USA då det meddelades att den skulle sluta tillverkas för några år sedan). För att den ger lite mera markerat korn, ungefär mittemellan D76 och Rodinal. Detta för att få ungefär samma korn med nya Tri-X som gamla Tri-X i D76. Kanske blir kornet med RHS-DC liknande det DK-50 ger? Har säkert minst 40 förpackningar för tillblandning av 3,8 liter av DK-50 på lager. Måste nog prova den även på Fomapan 200/400 för att se hur det blir. Onödigt att köpa mera R09 tilll de filmerna om det blir lika bra resultat med Dk-50. En fördel med Rodinal/R09 är dock att den är känslighetsutnyttjande, dvs att man oftast kan köra ½-1 steg snabbare ISO på filmen än med de flesta andra framkallare.

Ska du till Gnesta-planket den 28:e juli? I så fall träffas vi där.

Nils/

http://gelatin-silver.blogspot.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar