Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Roligare att fota tack vare internet..?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Samtidigt som digitalfoto har gjort det enklare och många gånger roligare för var man/kvinna att fotografera så har jag en stark känsla av att även internet har bidragit med att folk generellt tycker det är roligare med fotografering...

Hur många här är det som skulle dra ner på fotograferandet om Fotosidan.se och liknande websidor plötsligt skulle försvinna...??
Jag är ganska säker på att åtminstone jag själv skulle dra ner på fotograferandet rejält...

Lustigt nog har jag än så länge inte låtit tagit fram en enda pappersbild sen jag började fota digitalt (Jan -05)! Jag har bilderna på hårddisken och är barnsligt glad när jag laddar upp en bild på nätet...
Betyder det här att jag inte är genuint intresserad av fotografering? Kan dock påpeka att min ursprungstanke är nästan alltid att bilden ska bli en pappersbild, fast jag aldrig får tummen ur...

Skulle vara kul och höra hur andra ser på det här med fotograferandet och internet :)

PS. Detta gäller främst glada amatörer och inte fullblodsproffs ;)

Att visa det man gör för andra och få uppskattning ger belöning till själen. Något som sitter i sedan barnsben, att visa för mamma att man har tagit ett steg till. Ett sätt som har drivit människan genom hela utvecklingen.

Så jag kan inte annat än hålla med dig, det är barnsligt roligt att visa sina verk för andra.

När jag började fota digitalt för fyra år sedan skrev jag själv ut en del bilder, viket jag gör än, men man vill ju även visa sina vänner de fina bilder man tagit, så därför låter jag fotofirmor skriva ut en hel del bilder, sitta framför datorn och visa bilder är ingen höjdare om man är några stycken, jag tror att pappersbilder kommer mer och mer från digitala bilder.

Roland,
Jo men det fanns ju en tid utan internet (fast det är svårt att föreställa sig;)... hur gjorde folk då förutom små lokala fotoklubbar...?
Men det här kanske betyder att internet har minst lika mycket med dagens ökande fotointresse att göra som digitaltekniken i sig..?

Tiden innan internet så mörklades vardagsrummet en gång per år när släkten kom på besök och några hundra diabilder från resor och semsetrar, samt familjehögtider visades under några pressande timmar....

SGÖ skrev:
När jag började fota digitalt för fyra år sedan skrev jag själv ut en del bilder, viket jag gör än, men man vill ju även visa sina vänner de fina bilder man tagit, så därför låter jag fotofirmor skriva ut en hel del bilder, sitta framför datorn och visa bilder är ingen höjdare om man är några stycken, jag tror att pappersbilder kommer mer och mer från digitala bilder.
Själv har jag inget större behov av att visa mina bilder för familj och vänner... Jag tycker nästan det är roligare att visa bilder "anonymt" för okända men fotointresserade...

Men, tror som dig att papperskopior kommer öka (så fort folk får tummen ur;)

RolandM skrev:
Tiden innan internet så mörklades vardagsrummet en gång per år när släkten kom på besök och några hundra diabilder från resor och semsetrar, samt familjehögtider visades under några pressande timmar....
Ja just det... (yack) :|

Jag var mycket flitigare med kameran innan jag upptäckte Fotosidan (och ett antal andra siter). Nu går istället mycket tid till olika forum världen över.

Och så är jag väl knäpp då, men jag tycker väldigt mycket om det där med att samlas några stycken och titta på diabilder.

hmm.... Nej, mitt fotande skulle nog fortsätta.. Däremot tror jag inte att det hade kommit till den punkt där det är idag om inte fotosidan hade funnits... En underbar källa till både kunskap och inspiration!

AnnaKarin,

Ja det gäller att inte "missbruka"... ;)

Jo, kan hålla med om att det kan vara jättetrevligt med diabildsvisningar inom familjen, det är bara det att jag har några mindre roliga minnen av det som liten... ;p

För min del så är Internet en viktig del vad gäller inspiration, motivation och nya idéer oavsett hobby. Det är sidor som fotosidan, hififorum samt zoopet som för mig framåt i mina intressen. Sen, som AnnaKarin skriver, så får man inte fastna framför datorn istället för att utöva intressena... ;-) Och, framförallt, eftersom jag är kille, ibland kan man få idéer som kostar en del pengar på ett forum; jag är inte säker på att dessa inköp skulle skett om jag inte läst om någon forummedlems fantastiska inköp! ;-)

Sen gillar jag skarpt fortfarande både att titta på dia (blir tyvärr inte av så ofta) samt pappersbilder. Eftersom jag har hittat ett labb som jag är mycket nöjd med beställer jag gärna bilder och sätter in i mitt nya fina "digitalfotoalbum". :)

/P

Om sådan här siter skulle försvinna?!! Hu hemska tanke....
Då fick manväl gå tillbaka och visa pappersbilderna manuellt för mänskligheten.

För egen del printar jag ut de bilder jag vill visa upp och sätter på alla lediga väggytor här hemma (börjr bli trångt) och i tjänsterummet på jobbet.
Det sistnämnda brukar rendera i många trevliga kommentarer från besökare och funkar som ett skyltfönster som både sålt bilder och gett möjlighet att få ställa ut.

Även när det gäller "diabildsvisningar" har ju tekninken gått framåt och vid diverse släktträffar mm har jag på förfrågan visat bilder via datorn och projektor vilket skapat mysiga "diakvällar".

Att visa sina bilder via nätet är bara ett av många sätt att synas och för egen del skulle det inte bli mindre plåtande utan bara andra sätt att visa upp mina bilder.......

/Olle

Det är mycket roligare och mer praktiskt med digital fotografi... Internet ger en större publik och mer diskussion, jag kan maila bilder eller visa dom på min hemsida, eller maila till personer jag fotat. Hemma kan jag snabbt visa en bild eller två på TVn istället för att använda den fruktade diaprojektorn.

Kominationen digital kamera och Internet är kanon.

Jag kan tänka mig att vägg-TV-apparaterna med hög upplösning kommer att ge ytterligare en dimension till fotandet. Snart har väl alla en sådan i vardagsrummet.

ANNONS