Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rokinon?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Tänkte höra om någon hört om "Rokinon" förut? Jag antar att det är som vilket "B"-märke som helst kanske, men jag snubblade över denna 85mm f1.4 lins på ebay alldeles nyss:
http://global.ebay.com/Rokinon_85mm_f14_F14_Lens_for_Nikon_D60_D300_D700_D3/140449356822/item

Här är en kille som kikat lite på det:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=741699

Ser jag inte helt fel så ser det åtminstonde ut (enligt bilden på ebay) att fokusera till 15 meter innan "oändligheten" och vad jag plötsligt tyckte verkade intresant för 2000 riksdaler, vad säger ni?

EDIT: såg nu att det var endast Manuell Fokus, men det får man väl leva med då :)

Rokinonobjektivet är tillverkat av Samyang i Korea och säljs under många namn, det finns en lång tråd om objektivet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103568&highlight=samyang+85/1.4

Kortversionen är att objektivet är väldigt bra på största bländaröppning, vältecknande med fin boke (bakrundsoskärpa), också i jämförelse med betydligt dyrare objektiv. Objektivet vinner inte på nedbländning, är därför kanske mest användbart då väldigt kort skärpedjup önskas. (Det är dock inte helt enkelt att sätta fokus manuellt med bländare f/1.4.)

På denna länk har jag lagt ut några bildexempel tagna med min 5D Mk2: http://sara.nordling.nu/foto/Samyang-85_14/

/.../ Objektivet vinner inte på nedbländning /.../

För att undvika missförstånd ska man kanske säga att objektivet inte vinner _lika_mycket_ på nedbländning som en del andra 85or gör. De här 85orna (samyang etc) är naturligtvis skarpare vid t.ex f5.6 än vid f1.4.

Däremot är det nästan lika bra som de bästa åttiofemmorna om man enbart jämför vid stora öppningar som f1.4 men långt ifrån desamma om man istället jämför vid mindre bländare, t.ex f5.6.

Jag tror att det är vad Sara menar, och det var kanske underförstått, men kanske inte helt klart för alla :)

Senast ändrad:
Har du tagit några bilder med aningen mindre bländare? alla verkade vara med f1.4.

Nöjd med objektivet annars??

Jag har kompletterat länken med en bildserie tagna med f/1.4, f/2.8, f/5.6 och f/11.

Jag är rätt nöjd med objektivet, även om jag inte har använt det så mycket som jag hade tänkt.

Anledningen är svårigheten att sätta skärpan rätt på stora bländaröppningar, mattskivan i kameran lurar ögat då den visar ett skärpedjup motsvarande c:a f/4 och autofokusstödet har inte tillräcklig precision. Jag har en mattskiva med snittbild som är tänkt att monteras i kameran, men jag har inte kommit mig för att sätta dit den (den kräver väldigt exakt shimsning för att få fokus rätt).

Det blir oftast att jag använder mitt Canon EF 85/1.8 USM med autofokus istället. Men jag när en dröm om att fotografera i ett långsammare tempo med manuella objektiv (samlingen utökas ständigt), så en dag kommer Samyangen definitivt till användning igen.

Jag har sedan ett år nu enbart plåtat med mauell fokus, sedan mitt enda (kit) af-objektiv ramlade i golvet, så manuellt är ingen ovana pådet viset för min del, men det kan vara bra jobbigt med fokus ibland ändå.
Har dock en nikkor 105mm f2.5 som jag använder endel och den är ju riktigt smidig att finna fokus med vilket ju ofta är ett kriterie för en bra bild...

Den här 85'an verkar ju klart bättre på just kortare avstånd med ett skönt skärpedjup, men en smärre arsenal med objektiv är inte mig emot ;-)

Orkar man inte bråka med snittbilds mattskiva så fungerar de helmatta skivorna mycket bättre än orginal - visst är de mörkare på f/4 optik, men jag iaf använder sällan f/4 optik i sämre ljus så det är egentligen inget problem.

EF-S på 40D och EG-S på 5D mkII - de är dessutom orginal så de passar (iaf i mitt hus) utan shimsning. Snittbildsmattskivan (katzeye) som jag har i 350D tog mig dock två kvällar innan jag lyckades shimsa in så att focuset satt rätt. Snittbild är rätt kul egentligen, men lite trist på den ruttna sökaren på ett xxxD hus.

Har snittbild påmin gamla (analoga) Nikon FA, blev sugen på att sätta in det i D200 med, men det verkar bara vara pain låter det som :)
(monteringen alltså)

ANNONS