ANNONS
Annons

Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har inhandlat en flaska rodinal och har lite frågor om den. Jag använder för det mesta Kodak TriX och Ilford FP4. Hur blir resultatet jämfört med d76? Jag har förstått att det blir skarpa korn vilket jag inte har något emot, men hur blir det med tonskalan? Just nu har jag lite Agfa APX 400 hemma också, hur mår den av rodinal?

Jag har själv inte provat, men Rodinal lär ge en utmärkt tonskala, superb kantskärpa och vackra korn.

APX 400 har jag dock provat, och den blir lätt väldigt korning, speciellt om man pressar den. Kan därför vara lite farligt med Rodinal till den om man inte är ute efter kornen.

Förresten, skönt med ett foruminlägg om livets väsentligheter till skillnad från allt snack om digitala leksaker. ;)

Ville först inte skriva eftersom jag är kornälskare och kanske har en annan tanke med resultatet jag vill ha vid framkallning. Iaf så har jag har framkallat Agfa APX 400 i rodinal 1+50 och är nöjd med resultatet. Visst, kornigt blir det ju fast inte så väldigt annorlunda mot vad mina Tri-x blivit vad gäller korn. Dock kan jag inte jämföra exakt eftersom jag aldrig exponerar Tri-x efter 400. Skärpan och tonerna blir iaf superfina i rodinal. Har även framkallat APX 400 som pressats ett steg (16,5 min, 1+50) och där kan man prata om rejält korn;)
/Lotta

Senast ändrad:
Jag har använt Rodinal mest med Agfas filmer, och tonskalan blir mycket fin, och skärpan fantastisk! Med APX 100 och D-76 tycker jag att medeltonerna blir ihoptryckta på ett fult sätt. Med Tri-X i 135-film får du räkna med grovt korn med Rodinal.

Jag körde mycket Tri-X i början när jag började med S-V och gillade inte Rodinal då. Jag använde därför Microdol-X till Tri-X och fick bra resultat. När jag sedan jobbade hos en reklamfotograf och såg resultaten av Agfa APX 100 framkallade i Rodinal så är det det enda som jag använt sedan dess. Rodinal funkar bra även till Agfa 400.

Tack för alla bra svar! Jag får testa helt enkelt. Jag förmodar att APX 400 mår bra av att exponeras efter ei 320? Korn är jag inte så orolig för, däremot tonskalan. Men det låter som att det kan bli bra...

Nu har jag kanske gjort något dumt. Jag tog en rulle porträtt på APX 400 exponerad efter 200 utan att alls veta om det blir bra. Hade tänkt framkalla den i rodinal för skärpans skull, men hittade inte framkallningstider på digitaltruth.com
Någon som har erfarenhet? Har också Ilfosol S hemma. Kommer det bli bättre?

MattiasL skrev:
Nu har jag kanske gjort något dumt. Jag tog en rulle porträtt på APX 400 exponerad efter 200 utan att alls veta om det blir bra. Hade tänkt framkalla den i rodinal för skärpans skull, men hittade inte framkallningstider på digitaltruth.com
Någon som har erfarenhet? Har också Ilfosol S hemma. Kommer det bli bättre?

APX 400 exponerad efter 200 torde ge ca 9 minuter i Rodinal 1+50 vid 20C.

Framkallningstiden för APX 400 i Rodinal 1+25 är 7 minuter 20 grader. Vill du ha filmen lagom så prova att minska tiden med ungefär 30-40%. Det skulle bli ungefär 4,5-5 minuter. Annars så kör du den 7 minuter.

// Johan //

Nu har jag sett resultatet av mitt experiment. Det blev riktigt illa. Gick inte att få en vettig kopia, jättekornigt och kontrastlöst. Ska nog hålla mig till TriX och D76 i framtiden...

Får du kontrastlösa negativ så är det framkallningstiden som är fel. Dessutom behöver kontrastlösa negativ kopieras på hårdare papper vilket ALLTID framhäver kornet. (Jag har lyckats få korniga kopior från Kodak T400CN när bilderna kopierats på 5:ans papper, och den filmen är i princip helt kornfri).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar