Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rodinal 1:100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Efter att ha läst diverse lovord rörande Efke KB25 i rejält utspädd rodinal hade jag tänkt ge mig i kast med att testa.

Jag har exponerat en rulle som jag tänkt framkalla i en kinderman-dosa som tar 225ml kemi. Jag har en bra doserings spruta så jag tror inte jag kommer att ha några problem att dosera 2,25 ml koncentrat rellativt exakt.

Vad jag tvekar inför är om det verkligen räcker med 2.25 ml koncentrat för en rulle? Det känns löjligt lite. Jag vet att det finns sådana som kör med en spädngin på 1:200 t.o.m. Hur stora volymer har ni haft per rulle? Har ni kört med större patterson dosor och större vätske volymer för att framkallaren inte skall mattas ut?
 
Jag har kört Rodinal i Jobo 500ml dosa, 1:200 (två timmar) och t o m 1:400 (sex timmar). Tanken är ju att framkallaren ska mattas ut och verka lokalt. Alltför lång framkallning med alltför utspädd framkallare kan ge gulaktiga, flammiga, utfällningar på filmen, men med 1:200 spädning har jag sällan problem. Många förväter filmen för ett jämnare resultat. Personligen nyttjar jag bara "stand development" till 120-film, eftersom perforeringen på 135-film kan ge upphov till framkallningsartefakter.
 
Sker ingen agitering alls, inte ens efter att du hällt i vätskan? Eller sänker du ner filmen i dosan fylld med vätska? Vilken temperatur? Gäller två timmar Efke KB 25?
Bästa,
Fredrik
 
Efter att ha korspostat på apug också så kör jag nu i dubbla volymen men samma konc (1:100). Har för avsikt att köra 15 sekunder lätt agitering efter 30 min (5 to go) och sedan ytterligare 30 min. Agiterade som vanligt under de första 15 sekunderna och förvätte en minut innan det.

Jag återkommer rörande resultatet.
 
Jag har kört efke 25 i Calbe R09 (dvs linkande Rodinal) i 1:100 med enbart en film och 3 ml framkallare för 300 ml totalt utan problem.

Agiterar de första 30 sek sedan var 3-e minut.

En sak som jag upptäckte är att Efke 25 egentligen ska exponeras på ISO 50 om man har naturligt ljus.

/matti
 
Det gick jättebra.
* Förvätning 1 minut 20 grader
* 15 sekunder agitering i början
* 30 minuter stående i 20.0 gradigt vattenbad som steg till 20.2 grader
* 15 sekunder försiktigt agitering
* 30 minuter stående i 20.2 gradigt vattenbad som steg till 20.4 grader (lite för varmt i lokalen)

Exponerade rullen efter iso 20. Det gav följande densiteter:
Zon I: 0.15
Zon VIII: 1.38
Vilket båda är lite höga vilket tyder på att 25 blir mitt EI.
Medelkontrasten hamnar då på gamma=0.58 vilket brukar vara mycket nära mitt riktvärde för normalframlkallning.

Bildexempel (som egentligen mått bäst av minusframkallning):
 

Bilagor

  • svanmataren_400.jpg
    svanmataren_400.jpg
    43.8 KB · Visningar: 388
Delförstoring för att visa kanteffekter (ljusa linjer runt gränsytor mellan mörkt och grått, jämför resultatet av oskarp mask):
 

Bilagor

  • svanmataren_delförst.jpg
    svanmataren_delförst.jpg
    31.8 KB · Visningar: 383
Delforstoring av gränsyta mellan ljust och grått för att igen illustrera kanteffekter som höjer skärpeintrycket i normal betraktningsstorlek:
 

Bilagor

  • svanmataren_delförst_2.jpg
    svanmataren_delförst_2.jpg
    41.7 KB · Visningar: 382
Trevligt att ta del av dina resultat, Richard! Lite beroendeframkallande (eh...) är det med "stand development" - man får ju tid över till så mycket annat under tiden. Hur mäter du densiteten?
 
En bild där motivkontrasten passar bättre för framkallning (det är inte ojämn framkallning utan olika ljus som gjort bilden ljusare till vänster)
 

Bilagor

  • 060417_2_400.jpg
    060417_2_400.jpg
    42.7 KB · Visningar: 399
andersbq skrev:
... Hur mäter du densiteten?
Jag tog tre rutor ur fokus på en jämnt belyst bakgrun.

Densiteterna mätte jag med min spotmätare mot ljusbordet med en lupp (reverserat normalobjektiv och en pappdistans) för att fokusera tillräckligt nära. Jag brukar använda samma kombination för att ta fram filmkurvor för storformat också.

Den här rullen är dock småbild.

När jag har en densitetsskilnad mätt i steg, S, så får jag densiteten, D, som
D=S log(2)
Där x=10^log(x), dvs basen för logaritmen är 10. Min spotmätare klarar tiondels steg och den nogranheten behöver man om man skall ta fram filmkurvor.
 
Tack för ett intressant tips! Hade ingen aning om att man kunde göra så här... måste provas :) Då kan man ju sola på balkongen under tiden...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.