Annons

Rodenstock XR-Heligon 75mm på EOS.

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
Byggde idag om ett Rodenstock XR-Heligon 75mm 1.1 objektiv så det passar på en Canon EOS kamera. MEN, dom dumma jäffla snubbarna på Canon va smartare än mig, på nåt sätt känner den av att optiken som sitter där, är felande, icke EOS. bla bla bla. Tror det är några kontakter inne som leder ström.
Tja, nån som har koll på detta? Vad man kan göra?

Funderade på om nån av "kontakterna" mellan huset och optiken, kunde kortslutas på nåt bra sätt eller dyligt =)

MVH
/Chris

Jag har ett objektiv som är helt manuellt och det har inga som helst kontakter. Men man får ställa bländaren på objektivet, i displayen står det bara 00 så bländarautomatik fungerar inte. Men är det inte bara rycka bort kontakterna? eller måla på med något som inte leder ström.

Jo, fast precisionen är antagligen så grym att det enda som händer är att jag får färgflagor i kamerahuset =D

kontakterna finns inte där just nu. Det var det jag funderade på om man skulle sätta tillbaka dom

Christian, du har ingen bild på konstverket? :)
Man blir ju lätt nyfiken på hur det ser ut (både löst och monterat på kameran) samt hur det är gjort...

EOS-kameror har en liten spak i kamerahusbajonetten som aktiveras av EF-objektiv. För manuella objektiv ska den inte aktiveras. Det man får göra är att fila av några mm på objektivbajonetten så att spaken inte aktiveras. Det blir samma effekt som att vrida objektivet en bit som du gjorde.

Vart sitter spaken? Du råkar inte ha några mått eller så jag vet hur mkt som ska filas av?

MVH
/Christian

Tyvärr har jag inte kvar några EOS-grejor att titta på. Spaken sitter alltså i kamerahuset precis innanför bajonetten. Antingen klockan 3 eller klockan 9. Jag kommer inte ihåg.

När du hittat den kan du titta på ett objektiv och se vilken del av bajonetten som påverkar spaken och hur mycket som måste filas bort.

Syftet med spaken att kunna ge lämpligt felmeddelande om ett EF-objektiv är korrekt monterat men kommunikationen inte fungerar.

XR-Heligon 100mm till Nikon

Hej, såg i mail från 2004 att du byggt om ett 75mm objektiv.
Finns även en referens till bilder på en hemsida av linsen och även
bilder tagna med den. Tyvärr så kommer jag inte åt några av dom.
Kanske du har några kvar. Håller själv på med en 100 mm som
jag tänkte använda till Macro. Tacksam om du hör av dig.

Kai Graversen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar