Annons

Ritplatta något man borde ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Antar att det är fler än jag som tycker det ibland är väldigt knepigt att tex markera oregelbundna ytor/objekt med datormusen. Ibland känns det nästan hopplöst att få till det exakt med ex vis Photshops Lasso-tool och "trollstaven" och jag är inte heller alltid överens om var gränserna ska dras. Har många gånger tänkt, att vad bra mycket smidigare det vore om man så att säga kunde markera, sudda, "pensla" osv med en "penna" direkt på själva bilden. Är det här detta med ritplattor kommer in i bilden? Ni som har hållit på ett tag -är det värt att investera i en sådan tingest eller hur löser ni det?
/Nyfiken o Vetgirig

Ritplattan förenklar min dag väsentligt. Går inte att jämföra snabbhet och precision mot att jobba utan. Köpte en wacom för några år sedan och det är bland det bästa jag gjort.

Platta eller skärm?

...Har många gånger tänkt, att vad bra mycket smidigare det vore om man så att säga kunde markera, sudda, "pensla" osv med en "penna" direkt på själva bilden...

Du förväxlar inte ritplatta med tryckkänslig skärm?

Penna och ritplatta är i det närmaste nödvändigt för att kunna göra redigering av smådetaljer. I synnerhet montage där man måste frilägga varje enskild ingående bild med stor presicion.
http://www.fotokonst.net/
Jag föredrar enkla Wacom Bamboo i A5 storlek, de är smidiga och billiga.

...Har många gånger tänkt, att vad bra mycket smidigare det vore om man så att säga kunde markera, sudda, "pensla" osv med en "penna" direkt på själva bilden...

Du förväxlar inte ritplatta med tryckkänslig skärm?

Är såpass nybörjare på detta med efterbearbetning av bilder, så jag har nog inte ens insett vilka tekniska möjligheter/utsrustning som står till buds. Tryckkänsliga är då inte det samma som "pekskärmar"? (typ som på Ipad osv). För mig låter det som att tryckkänsliga skärmar är något som kostar multum... Dessutom har jag i nuläget bara en laptop och ingen stationär dator.
/Pontus

Ritplattan förenklar min dag väsentligt. Går inte att jämföra snabbhet och precision mot att jobba utan. Köpte en wacom för några år sedan och det är bland det bästa jag gjort.

Låter som om man kanske borde fundera på att investera i en ritplatta. Någon som har tips på bra modell i relation till prisnivå och funktion? Svårt som nybörjare att sovra i teknikdjungeln, men man vill ju inte heller vara dumsnål.

/Pontus

Penna och ritplatta är i det närmaste nödvändigt för att kunna göra redigering av smådetaljer. I synnerhet montage där man måste frilägga varje enskild ingående bild med stor presicion.
http://www.fotokonst.net/
Jag föredrar enkla Wacom Bamboo i A5 storlek, de är smidiga och billiga.

Fantastiska fotografiska konstverk du skapar Björn! Förstår att du måste ha bra redskap för att kunna jobba effektivt och med precision. Som att måla fotografiskt......

/Pontus

Att använda ritplatta tar en stund att vänja sig vid. Som flera redan skrivit är det ett överlägset verktyg vid fotredigering/retuschering/skapande. När tillvänjningsfasen är över kommer du nog inte att använda något annat. Själv har jag en Intous 4 A6 och har inte använt mus på snart 20 år. Bamboo är lite enklare och billigare, men fungerar säkert bra för ändamålet.

Absolut att du ska skaffa dig en ritplatta. När du väl vant dig, så kan du inte gå tillbaka :) Och håller med dig, man ska inte va dumsnål men... Jag köpte en Wacom Bamboo A5, som ju inte alls är dyr men duger gott för mina behov. Skulle jag köpa ny idag, så skulle jag nog köpa samma storlek men klura på och kolla upp trådlöst... Rita så det ryker! :) /Peter-L

Nja

Är såpass nybörjare på detta med efterbearbetning av bilder, så jag har nog inte ens insett vilka tekniska möjligheter/utsrustning som står till buds. Tryckkänsliga är då inte det samma som "pekskärmar"? (typ som på Ipad osv). För mig låter det som att tryckkänsliga skärmar är något som kostar multum... Dessutom har jag i nuläget bara en laptop och ingen stationär dator.
/Pontus

Det fungerar inte så att du ser bilden på själva plattan, vilket det lät som när du skrev
"pensla" osv med en "penna" direkt på själva bilden". Det kan man däremot göra på en tryckkänslig skärm.

Det fungerar inte så att du ser bilden på själva plattan, vilket det lät som när du skrev
"pensla" osv med en "penna" direkt på själva bilden". Det kan man däremot göra på en tryckkänslig skärm.

Det var mycket bra att få det förtydligat för sig! Ritplattan verkar dock vara ett synnerligen användbart tillbehör vid bildbearbetning. Inte alltför dyra heller som det verkar. Men är man däremot ute efter en tryckkänslig skärm (att "rita direkt på"), så får man vara beredd att hosta upp en hel del. Mest för de som jobbar professionellt med bildredigering skulle jag tro.

Tack för alla tips!
/Pontus

Hej Pontus!
Håller med dom andra, en ritplatta är mycket användbart och trevligt att jobba med. Ett tipps är att kolla in storleken. För säkert 15 år sedan använde jag en DIN A4 på ett företag ("bigger is better, right?"), men det blir så stort att man måste ha mycket stora skrivbord till förfogande... Sedan ca. 5 år tillbaka kör jag med ett Intuos 3 "A5 wide" som för mig funkar kanon - visserligen inte trådlöst men med lång USB kabel :)

Att det nu finns Intous 4 och 5 är spännande, men inget jag tycker behövs med detsamma - så kanske du kan hitta en "3a" för mindre pengar. Det är inte precis något som näts ut över åren, det bara funkar. Använder t.o.m. samma penna fortfarande (ska dock köpa en till, mest för att jag vill ha en backup ifall hunden tuggar i sig min enda penna).

Sedan så (om nu ingen tidigare skrev detta redan), så är den exakta positionskontrollen det ena som förenklas, men även att du har en tryckkänslighet på 1024 steg (?) vilket gör att du t.ex. i Photoshop har inte "en storlek på penseln" på kanske 500px när du målar en maskering, utan flera stycken (typ 10 till 500px, beroende på hur du trycker) - detta snabbar upp bearbetningen något otroligt då man slipper växlar pensel storlekar hela tiden.

Lycka till,
Jonas

Jag är medveten om att detta kan ses som kontroversiellt, men jag menar inte att starta ett flame war nu.

Själv kommer jag aldrig att bli någon illustratör. Att rita upp markeringar i photoshop känns som att underutnyttja en wacomplatta. Så skall man inte rita eller måla med plattan tycker jag att något mycket billigare märke duger. Precisionen och känslan kommer inte att vara lika hög som hos Wacom, men man behöver egentligen inte mer när man inte kör värsta finliret.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto