Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Risker med att förvara hd i vissa kassaskåp

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Läste detta;
"Maximal säkerhet? ja=extern, som låses in och bara kopplas på vid backup. Helst förvaring i annat hus eller brandsäkert skåp (för datamedia, inte vanligt kassaskåp)"

Är det någon risk med att förvara externa hårddiskar i kassaskåp och bankfack? Undrar även om det går bra att förvara kamera och objektiv i alla sorts kassaskåp?

Det är ingen risk att förvara en hdd i ett kassaskåp. Ett vanligt kassaskåp står inte emot brand, därför bör man använda ett brandskyddat för viktiga saker.

Papper tål mycket mer än en hårddisk. Därför speciella "datamediaskåp" och inte ett "vanligt" brandskyddsskåp

Bra, då vet jag! Tänkte att hårddiskarna och kameran kanske kunde bli avmagnetiserade eller något sådant. Men då är det lugnt. Tack för hjälpen!

Om det blir tillräckligt varmt avmagnetiseras disken. Komponenter på kontrollerkortet lär inte heller gilla riktigt höga temperaturer.

Om det blir tillräckligt varmt avmagnetiseras disken. Komponenter på kontrollerkortet lär inte heller gilla riktigt höga temperaturer.

Jaså, det var ju inte bra! Men om det är ett sådant där "datamediaskåp" så ska väl det klara rätt höga temperaturer om det klarar brand?

Om du förvarar en hårddisk länge "urkopplad" så kan din disk börja kärva. Risken kanske inte är så stor men det skadar inte att med jämna mellanrum ta fram disken och köra t.ex. ytkontroll på den.
Databand har bättre hållbarhet.

Det är nog snarare en fråga om hur länge det klarar en brand. Har för mig att det ingår ett tidselement i klassningen förutom innertemp.

http://www.act-ab.se/Spec-Vardeskap.html
http://www.act-ab.se/Datamediaskap.html

Tack för infon! Verkar som det Datamediaskåpet klarar 60 min i brand.

Om du förvarar en hårddisk länge "urkopplad" så kan din disk börja kärva. Risken kanske inte är så stor men det skadar inte att med jämna mellanrum ta fram disken och köra t.ex. ytkontroll på den.
Databand har bättre hållbarhet.

Tror du det räcker att ta fram disken en gång i halvåret?

Vad är ytkontroll? Är det samma som "Felkontroll"?

Hur fungerar databand? Är det ungefär som ett DV-band?

Gulo sa:
Bra, då vet jag! Tänkte att hårddiskarna och kameran kanske kunde bli avmagnetiserade eller något sådant. Men då är det lugnt. Tack för hjälpen!

Kameran går att ersätta med en ny. Bättre att utnyttja utrymmet till att förvara ytterligare en hårddisk med viktigt data. Ett annat alternativ är att förvara en hårddisk hemma och en annan hos en nära släktning eller god kamrat som inte bor i samma hus. Internet kan användas till att frakta datat mellan er.

Jag har haft hårddiskar liggande stilla i över ett år utan problem men om du kopplar in dom och kör checkdisk i windows t.ex. en gång i halvåret så borde det räcka gott.

Band finns i massa former. DAT, DLT, LTO osv. Dock är bandstationerna lite väl dyra för att man ska köpa en som privatperson. Det blir billigare att rotera ett gäng diskar istället.

Gulo sa:
Tror du det räcker att ta fram disken en gång i halvåret?

Vad är ytkontroll? Är det samma som "Felkontroll"?

Hur fungerar databand? Är det ungefär som ett DV-band?

Jag har haft diskar liggande i 10år utan problem med att de skulle kärva.
(ja jag är lite knäpp som har 52mb scsi diskar liggande)
Har aldrig hört att det har hänt i mina kretsar, jobbar med datorserverdrift.

De avmagnetiseras med åren, men det gör alla datamedia utom CD och likande

Banden är 8mm DAT-band (DV) eller var det i alla fall förr nu är andra liknande band vanligare.

Du bör väl göra backup oftare än var 6:e månad, fast det beror ju på hur mycket du är beredd på att förlora så klart.

Kör två diskar till backup och alternera dessa använder dem varannan gång. Då har du högre säkerhet och längre historik.

Tycker inte du behöver köra felsökning på diskarna diskarna efter så kort tid.
(Ytkontroll==Felkontroll)

[EDIT] Många han visst före :)

Senast redigerad av en moderator:
Problemet med avmagnetisering och liknande kan avhjälpas genom dataflytt. För övrigt föreslår många bättre vetande inom informationslagringsområdet att man bör stuva om på disken för att få maximal säkerhet. Exempel på detta är defragmentering eller vanlig sektorförskjutning. Det finns program som fixar detta.

Det sista du vill göra är att ha en hårddisk liggande i flera år utan att användas. Förr i tiden fungerade det bra, men nu när lagringskapaciteten ökas per yta minskar även toleranserna för de faktorer som påverkar dataförändring genom tid.

Tack för alla svar!

I dagsläget så har jag alla mina bilder på en av mina interna diskar. Säkerhetskopierar även till en extern så fort jag lagt in och redigerat nya bilder.

Men tänkte nu ha en 3:e hårddisk kopia. Antingen bankfack, kassaskåp eller hos någon annan. Det var den här 3:e kopian då som jag bara tänkte säkerhetskopiera till var 6:e månad. Fast om man har ett kassaskåp hemma så blir det nog varje månad.

Kjell

www.kjell.com så kan du køpa en brandsæker låda
som håller før brand i 30 minuter (minst).
Kostar 399 kr. Prisværd. Rymmer ett par HD.
Vikt 6 kg.

Jag har 2 stycken av dessa
inne i mitt rosengrens kassaskåp (650 kilo)
men så ær jag ju lite extrem ochså :)

Oj, det var väldigt låga priser. Är det riktiga datamediaskåp då så de inte är sådana för papper?

Haha, de var inte illa att ha dem i ett annat, är det de som är höjden av säkerhet =)

Gulo sa:
Haha, de var inte illa att ha dem i ett annat, är det de som är höjden av säkerhet =)

Det finns, eller fanns på den tiden jag ansvarade för ett nätverk, speciella "lådor" att köpa som var till för ge datamedia i inuti ett "pappersskåp" det extra skydd som behövdes.

Jag gör backup så här, billigare än kassaskåp och troligen säkrare!

En USB-disk hemmma.
Min gamla stationära dator, med lite nya diskar i.
Då har jag två backuper hemma. Det ger mig "krashbackup" och även visst stöldskydd för den gamla burken vill nog ingen tjuv ha.

Sen har jag en till USB-disk på jobbet. När jag bär med mig min privata laptop till jobbet av någon anledning så passar jag på att göra en backup där. Först tänkte jag att jag fyller hemmadisken, tar med den till jobbet och tar hem den disken, men jag har ofta med mig min dator så det blir rätt regelbundna backuper där också.

Med backup på två ställen har jag bra stöld- krash- och brandskydd.

Vikt 6 kg.

Hur vet du att det klarar brand i 30 min?

Jag mejlade till dem för att höra och svaret blev;

Hej,

Dessvärre har vi ingen information om det.

Den enda specifikationen vi har är den som finns i manualerna och den behandlar tyvärr inte stöld- och brandklassning...

Ul 72

http://ulstandardsinfonet.ul.com/scopes/scopes.asp?fn=0072.html

Efter att ha läst specifikationen och kollat storlek och pris på andra produkter som uppfyller UL 72 känns det osannolikt att denna lådan klarar det, men vem vet...

Michael

Vikt 6 kg.

Senast ändrad:
Citat

Så här står det på Kjells hemslida:

Brandsäker låda tillverkad i brandtålig, högtemperaturplast. Testad och godkänd enligt amerikansk standard UL 72, det vill säga att lådan klarar brand i minst 30 minuter utan att datamedia inuti förstörs. Innermått (bxhxd): 295 x 91 x 175 mm. Yttermått: 365 x 160 x 285 mm. Vikt 6 kg.

Annars kan du göra som jag, köpa ett begagnat rosengrens kassaskåp på blocket. Kan få ett 2-3000 kr.
De väger som fan ( hade 8 man som släpade mitt)
men omöjligt att få upp utan nyckel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar