ANNONS
Annons

Risk för trassel med användarbehörigheter vid fysisk flytt av hårddisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, för tillfället har vi en dator i familjen som vi är flera som använder (Windows 7). På maskinen finns två diskar: En C-disk för program och system och en separat lagringsdisk (som vi kan kalla W-disken). På W-disken har jag skapat en mapp per familjemedlem som jag via Windows användarbehörigheter styrt så att man bara är behörig till sin egen mapp. Windows pekare för användarfiler ("Mina dokument" etc) är kopplad till respektive användarmapp på W-disken.

Nu har jag skaffat en ny maskin (Windows 10) som blir min "egen" och tänkte alltså kopiera över innehållet i min mapp på gamla maskinens W-disk till motsvarande mapp på nya maskinen. Min idé är att fysiskt flytta över W-disken till nya maskinen, kopiera filerna, och sen flytta tillbaka den till gamla maskinen.

Till frågan: Kan behörighetsstyrningen jag använder på gamla maskinen stöka till det när jag flyttat över disken så att jag inte kommer åt filerna när W-disken sitter i nya maskinen? Min egen gissning är att hårddisken när den är urplockad ur gamla maskinen inte själv har nån koll på behörigheter, utan att det ligger i systemfunktionerna för Windows 7. Men jag vet inte säkert...är det nån som kan bekräfta eller dementera?

Jag kan inte besvara din specifika fråga, men jag flyttade häromdagen flera hundra GB bilder och dokument från en äldre dator med W7u till en nyare med W7p. Jag flyttade dels via nätverket och dels med hjälp av en extern hd med usb3. Det enda problem jag stött på är att filerna är skrivskyddade men det är lätt att ta bort. Men mina datorer har inte flera användare som din.

Till frågan: Kan behörighetsstyrningen jag använder på gamla maskinen stöka till det när jag flyttat över disken så att jag inte kommer åt filerna när W-disken sitter i nya maskinen?

Jag vill minnas att det finns viss behörighetskontroll på diskarna, men om du är admin på din nya maskinen skall du kunna komma åt allt på den gamla disken.

Normalt sett kommer du att kunna läsa disken om du flyttar den till en annan dator.

MEN - varför krångla med att skruva ur och i disken? Är det inte enklare att bara dela ut mappen i nätverket på den gamla datorn och kopiera den vägen?

Man tackar för svar/tips!

Jag gjorde ett test med simpel utdelning över nätverket i Windows. 1 GB tog strax över 3 minuter att föra över (c:a 5,5 MB/s). Extrapolerat till mina 1,5 TB blir det drygt 3 dygn och jag tror inte jag törs lita på att det funkar smärtfritt - surt om det havererar nånstans halvvägs.

Jag tror jag helt enkelt testar att flytta över disken - SATA till SATA på samma moderkort känns betydligt robustare och borde vara MYCKET snabbare.

(Det finns antagligen trimningsmöjligheter i mitt nätverk, men ska jag försöka få ordning på det så kommer antagligen enbart nätverkstrassel att ta mig längre tid än 3 dygn...;-)

Jag tog en disk från en annan dator och koppla in och det fungerade bra, windows frågade om rättigheter och det var bara klicka ok.
Men sen hände något skumt, den läste in och läste in med den gröna loadbaren upp i adressfältet/navigeringsfältet men ingenting hände, gick bakåt och framåt i hiarkin och då funkade det.

Vet inte om det var för skillnaden mellan ssd (nya) och 5400rpm disken(gamla).

Iaf, windows fixade det utan strul, lite konstigt för jag tycker endå det inte borde fungerat så lätt.

Mitt tips är att prova, det tar max 4 minuter att testa om det fungerar.

Den nya datorn kommer inte att känna igen behörigheterna, men som administratör kan du ändå kopiera filerna.

Man tackar för svar/tips!

Jag gjorde ett test med simpel utdelning över nätverket i Windows. 1 GB tog strax över 3 minuter att föra över (c:a 5,5 MB/s). Extrapolerat till mina 1,5 TB blir det drygt 3 dygn och jag tror inte jag törs lita på att det funkar smärtfritt - surt om det havererar nånstans halvvägs.
...)

Så länge som du väljer att "kopiera" snarare än att "flytta" finns ju filerna kvar på källdisken ovsett hur det krånglar. När allt är klart kn du tryggt radera.
Kör du trådlöst nätverk är ju första trimningen att istället köra trådat.

Pettet...

Idag tog jag tag i det här och jag tänkte bara återkoppla med slutresultatet.

Behörighetsstyrningen ligger tydligen på själva disken, men som admin på nya maskinen var det ju lätt att göra sig behörig (precis som jag fått påpekat). Efter att disken var tillbaka i gamla maskinen såg jag att en (okänd) behörighet var tillagd, men den var ju bara att ta bort.

I övrigt var det enda "konstiga" jag märkte att Win7 automatiskt körde CHKDSK på disken när den hade varit en vända i nya maskinen. Win7 kände väl av nån skillnad som triggade det.

Själva överföringen gick smidigt - hastigheten pendlade mellan 100-150 MB/s och det tog 3,5 timme att kopiera över c:a 1,5 TB. Ytterligare sammanlagt en timme lade jag på att öppna maskinerna och plocka disken fram och tillbaka, inga svårigheter men jag tog det försiktigt och passade på att snygga till kabeldragning och dammsuga lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar