ANNONS
Annons

Risk att maila bilder till Dagspress?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Säg scenariot att jag ser nått av stort nyhetsvärde, har kameran med mig, lyckas som enda fotograf fånga detta på bild(er).

Skulle det vara dumt då att maila dessa bilder direkt till Expressen eller Aftonbladet (för de vill väl ha de fort så de kan få med det i nästa upplaga)? Riskerar man att få mindre betalt pga att man inte kan förhandla med dem?

Riskerar man att tappa nyhetsvärdet då om man inte skickar bilderna (för det hinner gå för lång tid), och därav få sämre betalt?

/Jocce

Om bilderna har stort värde kommer de att ringa dig fort för att försäkra sig om att du bara säljer till dom. Jag tror inte att du förlorar på att mejla först. Men du kan ju ringa upp direkt och kolla att det kommer fram och samtidigt få reda på om de är intresserade.

Du har inte gett dem rätt att publicera bilderna bara för att du mejlat dem.

Normalt gäller BLFs prislista, men är nyhetsvärdet stort kan priset skeva iväg. Särskilt om man spelar ut tidningarna mot varandra.

MAILADE BILDER

DET BÄSTA ÄR ATT RINGA BILDREDAKTÖREN OCH FRÅGA OM DOM ÄR INTRESSERADE AV DINA BILDER.....
OCH SEN MAILA DOM.
Bilderna ska av mycket exlusiva om du ska få mer betalt för dom exempel mordet å anna lind.....

Bilder behöver INTE vara exklusiva på något sätt. Det räcker att man var på rätt plats, på rätt tid, och hade bättre bilder än andra. Visst det gör dom "lite exklusiva" men behöver inte handla om någon kändis som blivit mördad.

Detta avgör den bildredaktör på respektive tidning. Oftast har denna person tillgång till Pressens bild, Scanpix's arkiv om påseende-kopior, där han/hon ofta jämför dina mot de bilder som redan finns. Har man tur, är det din bild dom väljer.

En påseendekopia kan du göra själv. Du tar den bild/er du tycker är bäst, förminskar dom, samt drar ett rött tjockt kors över dom. Detta är tillräckligt för att en bildredaktör skall avgöra om bilden håller eller inte.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar