Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rio de Janeiro

Produkter
(logga in för att koppla)

shamrock13

Medlem
Kommer resa till Rio i december och är väldigt sugen på att fota mycket miljöer och människor men oroas lite över om det är vettigt att gå runt med en 5D mkII med 24-70mm f2.8 med tanke på risken att bli rånad. Är det någon som varit i Rio och vet om det funkar att gå runt med en dyr systemkamera utan att locka till sig alltför skumma personer?

Förutom säkerhetsfrågan så vill jag även ha tips på ställen som man absolut inte bör missa att fota. Tänker då främst på såna ställen som inte står med i resguiderna.

Kommer resa till Rio i december och är väldigt sugen på att fota mycket miljöer och människor men oroas lite över om det är vettigt att gå runt med en 5D mkII med 24-70mm f2.8 med tanke på risken att bli rånad. Är det någon som varit i Rio och vet om det funkar att gå runt med en dyr systemkamera utan att locka till sig alltför skumma personer?

Förutom säkerhetsfrågan så vill jag även ha tips på ställen som man absolut inte bör missa att fota. Tänker då främst på såna ställen som inte står med i resguiderna.

Jag och min kille va i Rio förra året. Jag valde bort att ta med systemkameran pga just rånrisken. Rio känns ganska otryggt om man jämför med många andra resmål men bjuder på fantastiska vyer. Mitt förslag är att du skippar fotoväskan och lägger kameran i en simpel plastkasse som du slänger över axeln. Du kommer ångra dig om du inte tar med den. Det gjorde jag.

MVH
Sofia

Jag har varit i Rio och hade en 5DMKII och en 1DMKIIN med mig. Nere på Cobacabana och liknande ställen kryllar det av poliser. I små bilar, på cyklar, till fots och på stranden på fyrhjulingar.Så på dagen kan man känna sig trygg. Även på kvällen eftersom det är minst en
polisbil i varje hörn. Till slumområdena skall man inte gå varken med eller utan kamera.
Det finns bussrundturer som tar en berget med Jesus statyn samt till Sockertoppen. På dessa turer ser man också en hel del annat bland annat ett par av favelorna.
Rio är en stor och utspridd stad det tar tid att ta sig runt i den täta trafiken. Så bussturerna är ett bra alternativ. Nere vid stränderna är det mycket vackert men resten av staden är inte mycket att hänga i granen.
Kriminaliteten är mycket hög och man bör vara försiktig. Själv kånkade jag runt på mina stora kameror och kände mig aldrig hotad.

Hej!.Jag har varit många gånger i Rio under min tid i handelsflottan, varit på de mest otroliga ställen och alldrig råkat ut för något obehagligt. För att undvika uppmärksamhet , så kläd dig alldagligt. Skaffa en liten bra kompaktkamera en Canon 100 eller panasonic Lx--- ex. som kan " trollas" undan i kläderna, sist men inte minst gå aldrig ensam på ställen som ej tas upp i turistbladet

Mvh

NE

Tack för bra svar! Tänker nog dra med mig min mkII men försöka vara så diskret det går och hålla mig till områden där det känns bra. De där turerna till favelorna får jag nog ta och hänga på så att man får se lite av det "riktiga" Rio också med bra guidning.

Kommer även att vistas en del i Recife och tänkte göra lite fotoutflykt till Olinda som verkar vara tokigt fint. Nån som varit där och har några tips?

Var i Rio 2010 med systemkamera. Det gick bra men fick en del kommentarer när vi åkte tunnelbanan och jag hade den hängande på axeln, inte bra. Ett tips är att byta ut remmen mot en svart utan några märken och att tejpa över märket på kameran. En helt svart kamera syns mycket mindre. Tipset om plastpåse eller kanske sliten ryggsäck är inte fel. Visa inte kameran mer än nödvändigt.

Kanske bra med Nikon då för där är alla objektiv svarta. L-objektiv syns nog en del :)

Ställen då: fota jesusstatyn från sockertoppen och tvärt om. Kräver både vidvinkel och ett måttligt tele för bästa effekt. De två vyerna är klart bäst.

Har inte någon axelrem utan den är utbytt mot en svart noname handrem. Tänkte precis som du skriver tejpa över loggan och modellbeteckningen på kameran men det blir som sagt klurigt att maskera min 24-70mm f2.8 då den är stor och har röd ring. Kan ju iofs tejpa över den röda ringen när jag ändå är igång men objektivet är ju rätt stort...

Funderar på att köpa nåt fast teleobjektiv som 135mm f2.0 eller 200mm f2.8 att komplettera med. Kommer även ta med Samyang 14mm f2.8 och Sigma 50mm f1.4. Med sigman och övertejpade loggor så borde man ju vara hyfsat stealth i alla fall! :)

Har inte någon axelrem utan den är utbytt mot en svart noname handrem. Tänkte precis som du skriver tejpa över loggan och modellbeteckningen på kameran men det blir som sagt klurigt att maskera min 24-70mm f2.8 då den är stor och har röd ring. Kan ju iofs tejpa över den röda ringen när jag ändå är igång men objektivet är ju rätt stort...

Funderar på att köpa nåt fast teleobjektiv som 135mm f2.0 eller 200mm f2.8 att komplettera med. Kommer även ta med Samyang 14mm f2.8 och Sigma 50mm f1.4. Med sigman och övertejpade loggor så borde man ju vara hyfsat stealth i alla fall! :)

Varför maskera loggan? En kamera visar att man är turist oavsett om det är en system el kompakt. Blir man rånad är det pengar dom vill åt ändå.

Det kan vara bra att modifiera kameran så att det den blir mer diskret. Det var någon här på forumet som hade rest till sydamerika och tatt bort gummit på D700 och tejpat över med svart isoleringstejp. Han använde bara en normal. Efter modifiering såg kameran billig och diskret ut. Ett annt tips är att lägga kameran i en vanlig plastpåse inlindat i en handduk.

Men allt detta hjälper intye om någon är motiverad att råna dig eftersom de vet att du har pengar.

Så mitt bästa tip är kontakter. Försök att lära känna någon "local" som kan staden och kan visa dig runt. Det är tex inga problem att fota i visa favelor skulle jag tro om man jobbar för en NGO eller har kontakter med nykelpersoner i favelan.

Det finns byråer som ordnar besök i favelor. Dessa har en överenskommelse med ligorna som styr området och dessa får en del av intäkten.
Det lär fungera och vara säkert. Har inte provat själv.

Samtidigt ser man så många som är höga som hus och galenskapen lyser ur ögonen på vissa av dem.
De kan nog vara kapabla till vad som helst när de får ett ryck.

Det finns byråer som ordnar besök i favelor. Dessa har en överenskommelse med ligorna som styr området och dessa får en del av intäkten.
Det lär fungera och vara säkert. Har inte provat själv.

Min erfarenhet är att på så kallade "slumtours" får man inte fota. Har dock aldrig gjort detta i sydamerika men på andra platser. Hursomhelst behöver ju inte TS ta sig till en favela. Men om han vill fota mer bekvämt så hjälper de att känna folk från staden som han kan hänga med. Mitt tips i alla fall.

Tack för bra svar! Tänker nog dra med mig min mkII men försöka vara så diskret det går och hålla mig till områden där det känns bra. De där turerna till favelorna får jag nog ta och hänga på så att man får se lite av det "riktiga" Rio också med bra guidning.

Kommer även att vistas en del i Recife och tänkte göra lite fotoutflykt till Olinda som verkar vara tokigt fint. Nån som varit där och har några tips?

Tänker inte komma med någon mästrande kommentar, men som jag tidigare antydde så " vifta " inte med några prylar, som drar till sig onödig uppmärksamhet. Ha aldrig pengar i plånbok., och vem påstår att favelorna är det " riktiga " Rio ? Någon naiv sökare av spänning?

Slutkommenterat/ NE

Jag har vistats i Brasilien under sex månader.
Visserligen inte i Rio men på flera andra platser bl.a.i Salvador och på ön Itaparica utanför Salvador.
Har aldrig behövt vara orolig när jag har vandrat runt med min systemkamera KM D7 som jag hade då. Men precis som i Rio och kanske flera andra platser så finns det områden dit man inte skall gå varken med eller utan kamera.
Beträffande Olinda så har jag varit där under en karneval. Om du tänker vara där under karnevalen så kan jag råda dig till att inte ta med någon stor kamera.
Under den karnevalen som vi var där (2010) så var det så otroligt packat med folk så man fick nästan vara glad att man kom undan med livet i behåll. Jag lyckades ändå ta några bilder och även filma lite med min lilla Canon. Om du vill se hur det kan se ut så kan jag skicka några bilder.

Mvh
Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar