Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ringformet arb.lys som "ringblitz/lys

Produkter
(logga in för att koppla)
10 mm superstarka vita LED går alldeles utmärkt att driva på batteri. Sätter man dem på en ring av plexi kan man lätt montera dem på i stort sett vilka objektiv som helst. "Lätta" batterier, 12V helkapslade bly/syra finns lite här och var.

upplyst.se

Kolla särskilt länkarna till beräknings-/dimensioneringsmodulen ( den amerikanska ) och till en lösning på fotobelysning.

Jag har mailat med han som gjode prototypen och han får tre steg med den enkla ringen med 5mm LED. Går man vidare och använder 10mm kommer man upp i helt andra ljusstyrkor - 100000 mcd * 6 paneler @ 12 st = 7200 cd. Vad motsvarar det i ledtal tro?

Jag har skissat på en sådan och tillverkat en prototyp, men inte fått inspiration till att ta den hela vägen fram. Jag får se hur min nya fotoklubb, som har flera makrofantaster bland medlemmarna, kommer att arta sig. Vore väl inte helt fel att bygga en rigg som går att sätta på i stort sett allt, med adaptrar förståss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar