Annons

Ringen ytterst på objektiv? Alternativ pensel?

Produkter
(logga in för att koppla)

orri

Ny medlem
Hej

Jag undrar vad ringen som sitter längst ytterst på objektiven är för något? Det är en tunn ring längst ut med linsglas.

Behöver rengöra linserna men har bara sådana "dukar" att rengöra med, har läst mig till att jag behöver en fin pensel för att få bort grus och skit istället för att gnida in linsen med gruset direkt.

Kan det gå lika bra med en vanlig målarpensel sålänge den är oanvänd och i mjukt och fint skick?

Kan man rengöra/putsa allt linsglas som finns i kameran/objektiven? Yttersta ringen, innanför det, baksidan av objektivet osv eller är det något ställe man absolut inte ska pilla med penslar eller dukar på glaset?

Är det någon speciell film man borde köpa om man tänker fota natur på morgon/dagsljus?
(Pentax k1000) Tänker ISO 200, 400 osv?

Samt kan ett SMC Pentax-M 1:3.5 135mm objektiv funka att fota natur med eller är det smartare att använda 50mm orginalet?

Vilket är bästa sättet att leta efter repor i linserna? Tänkte först hålla upp mot starka lampor i tusentals vinklar men kom på att ljuset kanske inte är så bra att få in i vissa delar av objektiven osv. Råkade nämligen stöta emot den där yttersta linsringen med ett linslock vilket gjorde mig otroligt orolig :)

Glad om jag får svar på något! :D
 
Det du kallar "yttersta ringen" är sannolik ett UV eller "protector" -filter. Ett skyddsglas helt enkelt.
Du ska rengöra båda siodorna av filtret och frontlinsen och bak-linsen.

Ja det går bra att använda en målarpensel för att sopa bort partiklar innan du börjar med dukar.


Petter ...
 
Det du kallar "yttersta ringen" är sannolik ett UV eller "protector" -filter. Ett skyddsglas helt enkelt.
Du ska rengöra båda siodorna av filtret och frontlinsen och bak-linsen.

Ja det går bra att använda en målarpensel för att sopa bort partiklar innan du börjar med dukar.


Petter ...

Ska UV/Protector-filtret sitta på vid fotografering eller det kanske är en smaksak?

Tack för svar!
 
Smaksak, på moderna kameror tillför den ingenting för bilderna då UV-skydd redan finns inbyggt.
Det den gör är att skydda objektivet ifall olyckan är framme, men det är ju för fegisar! :)
 
...
Vilket är bästa sättet att leta efter repor i linserna? Tänkte först hålla upp mot starka lampor i tusentals vinklar men kom på att ljuset kanske inte är så bra att få in i vissa delar av objektiven osv. Råkade nämligen stöta emot den där yttersta linsringen med ett linslock vilket gjorde mig otroligt orolig :)
...

Du kan hålla upp objektivet mot ljuset hur mycket du vill. Det är inte känsligt för ljus. Däremot ska du akta dig för att lägga ifrån dig objektivet så att ljus kan passera igenom så att det funkar som ett brännglas.

Att komma åt frontlinsen (eller ett försättsfilter) med ett objektivlock eller fingrarna är knappast något som repar. Linserna är skapligt hårda och tåliga.Ungefär som glasögonglas av bättre kvalitet. Men man ska akta sig för att gnugga dammiga linser med putsduk, eftersom dammet då funkar som slipmedel.

Petter ...
 
Ska UV/Protector-filtret sitta på vid fotografering eller det kanske är en smaksak?

Tack för svar!

Eftersom du fotograferar med gammal klassisk film så kan ett UV-filter göra nytta vid fotografering. Film är, till skillnad från digitala sensorer, känslig för Ultraviolett ljus som ger ett blåstick i bilderna.
Men filtret kan också ge oönskade effekter i form av spökbilder och slöjor.

Petter ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.