Advertisement

Annons

Ringblixt / beautydish kombo med kamerablixt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Går det lika bra med ett vitt microlock? Eller blir det för ogenomskinligt? Det behöver ju inte repas/ristas i alla fall.

Det är ovanligt med sockerkaksformar som har stort hål. Men man kan göra fynd på second hand.

Kolla de andra trådarna här, Halogenringblixten jag byggde använde en vanlig platt sockerkaksform från ÖoB för 34 kr med en konservburk som hål.

Microhuven är från Ica Kvantum och kostade 17 kr.
/F

Använder du hela microskyddet eller har du kapat av det längs kanterna mot formen?

Sen e ju frågna...
Eftersom jag skulle vilja ha min lins i mittenhålet mot kameran utan stativ..
Om man skulle springa omkring och fota folk på fest t.ex bara för att prova..
Hur skulle man bygga en fästanordning för blixten mot kameran då?

Jag har inte kapat kanterna ännu. Kanske gör det för att få lite skarpare skuggor. Har inte testat på modell ännu... ska utvärdera senare.

På fest kan du springa runt med blixt i ena handen och kamera i den andra. TTL kabel eller kinatrigger mellan dem.

Alternativt bygga en hållare av aluminiumplattjärn som du skruvar i tripodfästet på kameran som leder ner till en fäste som håller kinatriggern & blixten på plats.

/F

"På fest kan du springa runt med blixt i ena handen och kamera i den andra. TTL kabel eller kinatrigger mellan dem."

Via en länk här någonstans såg jag en liknande grej, men blixten monterad på en bygghjälm....
Ser väl ut som en dåre, men bilderna blev bra..

JL 666

Ser ju onekeligen enklare ut att bygga om man vill ha den som jag tänkte :D

Gäller bara att hitta den där formen.
Inte lätt här nere i Tjeckien kan jag säga..

Om man inte orkar sitta o repa locket så borde det väl funka med att köra med lite sandpapper för han eller med slipmaskin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar