Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonke O

Aktiv medlem
Tänkte höra om nån provat följande???
Om man tar en sån där arbetsbelysning som oftast har ett förstoringsglas med ett runt/cirkulärt lysrör och helt enkelt plockar bort glaset, då borde man kunna sticka igenom objektivet och fotografera skugglöst ????

Har ingen sådan tillgänglig men tänkte köpa en annars och prova om ingen redan testat det och förkasstat iden....
Tänkte ha det till närbilder/produktfotografering isåfall och knäppa i raw format så man kan justera vitbalansen efteråt.

Vad tror ni om detta????

Det borde bli varmt som f-n, plus då risken för stötar och elektrifiering om röret går sönder.
Inget jag skulle rekomendera.

Greven

Håller inte med helt.

Tror jag vet vad du menar och det borde inte vara någon fara. Med glaset menar du väl förstoringsglaset som sitter i mitten.

Visst kan det bli lite varmt men lysrör är i alla fall bättre än glödlampor och det finns ju dom som sitter framför en sådan arbetsbelysning hela dagarna i avsyningsarbete.

De brukar dock vara ganska tunga och otympliga. En ringblixt blir ju skapligt mycket mera lätthanterlig.

/AnWi

Jonke O skrev:
Om man tar en sån där arbetsbelysning som oftast har ett förstoringsglas med ett runt/cirkulärt lysrör och helt enkelt plockar bort glaset, då borde man kunna sticka igenom objektivet och fotografera skugglöst ????

Har en sådan fast inte rund.
Antar att det är något liknande du menar.

/AnWi

(Ursäkta den sunkiga bilden).

Bilagor

• avsyning 286x240.jpg
    avsyning 286x240.jpg
    26 KB · Visningar: 2,142
AnWi skrev:
Har en sådan fast inte rund.
Antar att det är något liknande du menar.

/AnWi

(Ursäkta den sunkiga bilden).

Jomän precis en sådan menade jag, det borde väl gå eller??? Blir den varm den som du har eller??

Jo visst hade en ringblixt varit allra bäst men dom är ju inte direkt billiga..:((( Det är ju å andra sidan inga fotoprylar.

Sedan om det blir lite otympligt spelar inte så stor roll om man skall fota små produkter mm. med kameran på ett stativ och belysningen på ett stativ eller bord.

Näe, inte blir det så varmt. Det funkar väl inte på livsmedel (typ smöret smälter) men annars borde det fungera. Men tung och klumpig är den...

/AnWi

OK, det var en sån du tänkte på, i mitt huvud fladdrade det upp halogenlampor. Det hade varit för varmt. Detta bör nog fungera hyfsat.

Annars kan man bygga en ringblixt själv för att slippa värmen. Jag har inte provat men rent logiskt borde det fungera.

Greven

AHA det var inte en dum ide....det blev ju väldigt bra resultat av blixten. Men den var ju dock inte så liten :)))

Hade annars en tanke på hur man bygger en billig ringbelysning med högintensiva ljusdioder på 12500 micro candela eller vad man nu mäter det i.. tror att 5 sådana skulle motsvara ca 5 watt halogen lampa. Dom kostar ca 100 kr. för 5 st. som man kunde montera på ett runt kretskort och bla bla bla mm. jobbigt blev det nu.
Men den här idén var ju mycket mer spännande.

Tackar för tipset.
/Jonas

Jag har en sådan lampa som du nämner, förstoringsglaset är borta sedan länge. Värmen är inget problem, problemet är att de inte är särskilt starka. Styrkan på lysrör beror mycket på längden på röret och dessa rör är inte så långa. Sedan har man en transformator som är en stor klump. I mitt fall vid foten på lampan, på de nyare modellerna sitter den mitt på sladden mellan lampa och kontakt.

För närbilder funkar de. Bilderna i denna tråd är kvickt tagna på detta sätt en sen kväll, ursäkta den alldeles för blanka bordsskivan... (Bild på lampan finns på Photo.Net)

Länken Daniel skickade är en rolig en. Jag postade den tillsammans med två andra till sidor med billigare varianter i en tråd om just ringblixtar. Man kan ju börja med att prova sig fram med varianten med "vanlig blixt och frigolit"-lösningen innan man går lös på att hitta en Norman att sno delar av.

Jonke O skrev:
AHA det var inte en dum ide....det blev ju väldigt bra resultat av blixten. Men den var ju dock inte så liten :)))

Hade annars en tanke på hur man bygger en billig ringbelysning med högintensiva ljusdioder på 12500 micro candela eller vad man nu mäter det i.. tror att 5 sådana skulle motsvara ca 5 watt halogen lampa. Dom kostar ca 100 kr. för 5 st. som man kunde montera på ett runt kretskort och bla bla bla mm. jobbigt blev det nu.
Men den här idén var ju mycket mer spännande.

Tackar för tipset.
/Jonas

Högintensiva vita lysdioder bygger på en blå LED som lyser på en gulaktig fosfor. Denna kombination ger ett vitaktigt sken.
Jag är lite tveksam till färgspektra. De är nog långt från fullfärg. Beror alltså på vad som skall fotograferas.

/AnWi

Greve Nickon skrev:
OK, det var en sån du tänkte på, i mitt huvud fladdrade det upp halogenlampor. Det hade varit för varmt. Detta bör nog fungera hyfsat.

Annars kan man bygga en ringblixt själv för att slippa värmen. Jag har inte provat men rent logiskt borde det fungera.

Greven
Vart får man tag i blixten/agregatet tro????
Är det nått känt märke eller???

Har ju noll koll på sånt.

Om man får tro vad jag har läst i diskussioner på nätet är det ett märke man kan hitta begagnat för en billig penning, åtminstone i USA. Kanske kan vara värt att söka på eBay? Fast egentligen räcker det med vilken blixt som helst av denna typ. Skrota runt i fyndlådorna hos gamla fotohandlare.

Lägg märke till att kakformen inte är den vanligaste. De kakformar jag har sett har inte så stort hål i mitten. Det anmärker han också på i byggbeskrivningen.

Är det någon som testat att bygga en ringbelysning likt den Bishop gjort? Vad använder ni för lampor isåfall? Jag funderar lite och ska nog använda dubbla lampor med lägre watt istället, gärna lågenergi så man slipper värmen till stor del?

Sprider ljuset bättre med 2 st också, även om Bishop tycks ha lyckats rätt bra, dock är "heta fläcken" väldigt tydlig och vore trevligt att ha två separata källor istället så man sprider och kanske eliminerar den "helt".

Förslag välkomnas!

// Jocke

Men det är ju en blixt han bygger in....ingen lampa. Värmeutvecklingen är närmast obefintlig.

anw skrev:
Men det är ju en blixt han bygger in....ingen lampa. Värmeutvecklingen är närmast obefintlig.

Hmm, pinsamt :)

Svårt att få tag på sådana där grejer han har dock, så då borde en liten lampa kunna ge nästan samma resultat?

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar