Annons

Rimligt pris gammal 50 mm 1,2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Har en jobbarkompis som har en gammal pentax med två objektiv. jag är intresserad av ett av dem. 50 mm 1,2. kommer inte ihåg förkortningen men det är äldre än FA. Har för mig att det är runt 20 år gammalt...

Vad kan jag ge för schysst pris för det? det satt inget linsskydd på men väl ett filter. glaset är skitigt i bägge ändar men såg inget märke i det. inget glapp vad jag märkte.

Vad är ett schysst pris? 1000:- för allt? Kan det vara i överkant? Husets vev till filmen är paj, det stod Ashai över Pentax loggan. Är huset värt nått?

Den andra gluggen var en fast 135 mm. Kommer inte ihåg ljusstyrkan...

Jag ska ta med min k10 i morgon till jobbet och testa lite bilder.

Något speciellt att tänka på? Purple fringing, mörka kanter vid 1,2, annat?

Om det inte passar, är det värt att köpa en adapter? Vad blir priset då? Och vad kostar en adapter?

Är det en A 50/1.2 i bra skick så brukar de gå för rätt många tusenlappar.
Den äldre K 50/1.2 brukar kosta lite mindre.

Ett K 50/1.2 i fint gick för nästan 4000:- på Tradera för inte så länge sedan.

(Kolla bara att det inte är 50mm 1:2)

Håller med ett K eller M går för 2000-3000 beroende på skick, ett A för 3000-4000. Kanske oskäligt mycket pengar då det inte är känt för att vara superskarp (men det är långt ifrån dåligt), men det är ett rätt unikt objektiv som jag gärna skulle lägga vantarna på någon gång, helst då ett A.

I så fall låter 1000:- lite i överkant.

M 50/2 brukar man kunna hitta för 200:- eller lägre.
M 135/3.5 för 300-500:-.
Båda dessa objektiv är rätt trevliga då de är väldigt kompakta, speciellt M 135/3.5 som är väldigt kompakt för att vara 135mm, och då har det även ett inbyggt motljusskydd. M 50/2 är ett av Pentax sämre 50mm objektiv även om det är fullt användbart (var Pentax kitobjektiv på sin tid). Skulle dock hellre rekommendera M 50/1.7 som presterar klart bättre och som man kan få för 300-500:-.

Ett trasigt MV-hus är nog inte värt många kronor.
På sin tid var det ett av Pentax enklare hus, och i fullt fungerande skick kanske man kan få 300-400:- för det.

det är damm i 135 också men jag vet inte om jag vill ge mig in o peta i det...

500:- för allt? 700?

edit: huset har en trasig filmvev också...

affären är avklarad! han fick 600 :-. det kändes som ett schysst pris. jag tänkte ge honom 500 från början... han blev rätt nöjd iaf o jag fick lite mer kameragrejer.

vad säger ni? bra pris?

Det finns två olika Pentax 135/2.5 med k-fattning.
K 135/2.5 som man nog kan få en tusenlapp för, och ett budgetobjektiv i "Takumar" serien som troligtvis bara ger några få hundralappar.

Offtopic, men jag vill inte göra någon ny tråd.
Jag har ett pentax 135mm 2,5. Vad är det värt ungefär?

Jag har lärt mig att om det står Bayonet inom parentes på objektivet så är det ett sämre objektiv, om det inte gör det så skall det vara toppklass. Tror det sistnämnda kan gå för tusenlappar med rätt köpare. Kolla ebay för prisnivåer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar