Annons

Rimlig kostnad för bildanvändning i kontorslokal.

Produkter
(logga in för att koppla)

n_sandstrom

Aktiv medlem
Hej. jag fick precis förfrågan på prisuppgift för att använda en av mina bilder.
Det gäller ett tryck på 50x70 eller 70x100, som ska sitta inne i en kontorslokal i stockholm.

Jag har ingen som helst aning om vad som ses som rimligt för detta, men är samtidigt lite försiktig för att råka ge "fel pris", för att inte hjälpa till med att underminera prisnivåerna för dom som livnär sig på foto.

jag har kikat lite på SFF:s  prisguide, under "Arkivbilder -> Affisher", men tja, hur tillämpart är det i sammanhanget? Motivet är inte relaterat till verksamheten, så det är ingen slags marknadsföringssyfte att tala om. Och jag förstår inte riktigt ifall dessa priser rör hela färdiga trycket, eller enbart bildrättigheter. Dom står iallafall för tryck och montering osv.

oroa dig inte för de som livnär sig på foto, många av dessa herrar och damer kommer endå få söka försörjningsstöd snart. priset du väljer kommer inte påverka utgången för en redan döende (obotligt) marknad för fotograferna.

mitt tips är att välja en löjligt hög nivå på prissättningen, 12 000:- låter rimligt.

Mitt tips är att välja en rimlig nivå, utifrån vem kunden är. Ett multinationellt storföretag är förmodligen mindre priskänsligt än en frilansbyrå med tre medlemmar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar