Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktpriser begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
I vissa branscher t.ex. bilbranschen så finns det prislistor med riktvärden för begagnat. Finns det något liknande inom foto?

Jag vet att en sak egentligen är värd precis så mycket som någon är villig att betala så den kommentaren kanske ni kan spara ;-)

Hur begagnat tänker du dig?
Det finns ju slutprislistor frân kameraauktioner att läsa, men dâ är det ju oftast äldre prylar.
För nyare saker är väl slutpriser pâ t ex eBay en riktlinje att följa.

Hur begagnat tänker du dig?
Det finns ju slutprislistor frân kameraauktioner att läsa, men dâ är det ju oftast äldre prylar.
För nyare saker är väl slutpriser pâ t ex eBay en riktlinje att följa.
Jag vet att det går att hitta riktvärden genom annonser, auktioner etc. men tänkte mer om någon gjort en sammanställning eller en plats där man kan se det på ett enkelt och överskådligt vis.

Problemet med Ebay är ju att valutan blir en faktor som också förändras över tid. Sedan kan det vara stor skillnad i frakt m.m.

Jag tänker som en hjälp för både köpare och säljare. Att man t.ex. som lite mer okunnig säljare slipper oroa sig för att man sätter fel pris eller omvänt, som okunnig köpare riskerar att betala ett alldeles för högt pris.

Kan ju även vara en bra hjälp för folk som har många produkter och kanske skall byta märke eller sluta fotografera.

Sedan är väl tanken att det just skall vara riktvärden och det står var och en fritt att sätta vilka priser som helst och även för köpare att lägga precis hur mycket som helst på en produkt.

Har inte sett någon lista för kameror. När jag fick bilen värderad så gick bilhandlaren efter blocket.se.

En faktor som spelar MYCKET stor roll är tillgång och efterfrågan.
I vinter-vår har det varit en enorm brist på nytillverkade
Canon och även Nikkon produkter, vilket givetvis driver upp
beg priserna, om inte annat så tillfällgitvis.

Priset på beg Canon objektiv har säkert ökat med 20-30% under
vinter-våren, men förhoppningsvis så rättar marknaden till sig
när försäljningen av nya produkter kommer igång, men med tyvärr
höjda ny-priser.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto