Annons

Riktiga CF-kort eller SD med adapter? (SD-läsare i dator)

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är så att jag ska ut på en 4 månaders resa med min D200 och min Macbook Pro. Datorn har en inbyggd SD kortsläsare, och det skulle vara trevligt att slippa ta med en lös kortläsare för CF korten, så jag funderade på om jag kunde köpa några SD kort och en adapter till CF till kameran?

Vad finns det för nackdelar med detta? Det är ju en kontakt till som kan krångla och så vidare, och adaptern kan kanske vara av lägre kvalité än korten. Förlorar jag någon överföringshastighethastighet i adaptern? Finns det något mer jag inte har tänkt på?

Har någon tips om bra adaptrar? (finns det ens bra, eller är de nödlösningar allihop?)

Jag använder en hel del 8GB SDHC-kort med adapter SD/SDHC-> CF typ II.
Har inte haft några tekniska problem hittils med detta.

Det som däremot är värt att notera är att skrivprestanda till korten är allt annat än bra. Det är inget problem för mig som inte använder längre seriebildstagningar utan kamera bufferten räcker för mina behov. Annars är skriv prestandan snudd på usel type 1,5-2 sek för en RAW bild på min Canon 5D.

Jag har handlat mina adaptrar på VirtuaVia: http://www.virtuavia.eu/shop/index.php?target=products&product_id=29867&sl=EN

Sen kan det vara lite piligt att få ur SD/SDHC kortet ur adaptern den har ju ingen fancy eject-funktion...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto