Annons

Rigga fjärrstyrd blixt på spelning?

Produkter
(logga in för att koppla)

l-malmqvist

Aktiv medlem
Jag satt just och funderade på om det är möjligt att rigga blixtar med färgfilter i taket bland spotlightsen på ex. en liten klubb. Så att man får både fördelarna med tillfälligt hög ljusnivå (snabbare slutartider etc.) och snyggt ljus när man plåtar spelningar.

Det borde ju funka enkelt rent praktiskt med ett par SB-800 i ljusrampen och påtejpade plastfilter i samma färg som belysningen, ex. rött/blått. Då kan man ju fjärrstyra dem från ytterligare en 800 på kameran utan att artisterna får fula blixtar rakt i ansiktet (har förstått att SB-800 kan kopplas så att den endast fjärrstyr och inte blixtrar). Ljusnivån kan ju anpassas så att den inte blir störande.

Någon som provat något liknande? Kom gärna med inlägg även om de inte rör specifikt Nikons blixtsystem.

visst skulle det gå (har dock inte gjort sådant själv). det finns t.o.m. passande färgfilter. men varför ha en SB-800 som inte blixtar? redan interna blixten av en kamera som kan Nikons Creative Lighting System (t.ex. D70) kan fjärrstyra. En SB-800 kan dessutom vara "master" till en (av några) grupp av slav-blixtar. titta i exemplen i broschyrem som följer med blixten...

interna blixten

Jag har inte lyckats fjärrstyra en sb800 med interna blixten utan att den interna syns på bliden....brukar skärma av den med en pappbit.
Någon som vet ??

thomasmarquart skrev:
visst skulle det gå (har dock inte gjort sådant själv). det finns t.o.m. passande färgfilter. men varför ha en SB-800 som inte blixtar? redan interna blixten av en kamera som kan Nikons Creative Lighting System (t.ex. D70) kan fjärrstyra. En SB-800 kan dessutom vara "master" till en (av några) grupp av slav-blixtar. titta i exemplen i broschyrem som följer med blixten...

Jag har en D2H, finns det något lättare sätt att fjärrstyra flera SB-800 än att ha en på kameran? Det borde ju vara smidigare än att köra med PocketWizards eller liknande, speciellt om man vill justera styrkan på blixtarna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto