ANNONS
Annons

Rietzschel kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MarcusKe

Ny medlem
Hej,

Jag har fått ärva en kamera som jag inte vet något om.
Någon som kan berätta mer om denna kamera och om de finns något värde i den ?

Objektivet verkar sakna glas, går det att laga isåfall var och är det värt det ??

Bor i Stockholmstrakten.

// Marcus...

Bilagor

• IMG_2176.jpg
    IMG_2176.jpg
    24.7 KB · Visningar: 599
  • IMG_2177.jpg
    IMG_2177.jpg
    23.7 KB · Visningar: 600
  • IMG_2178.jpg
    IMG_2178.jpg
    22 KB · Visningar: 575
  • IMG_2179.jpg
    IMG_2179.jpg
    21.8 KB · Visningar: 579
Jag är fullständigt novis på gamla kameror men köpt några på tradera i tron att de skall gå att laga. Jag har tre stycken nu, som jag tror skall gå att fotografera med.
Din kamera är inte för film. Den saknar den mest vitala delen, dvs optiken. Bälgen går nog att buckla till, men för att det skall gå att fotografera med kameran måste bärgen också vara ljustät. Kolla mot ljuset från insidan och det kommer med sannolikhet se ut som stjärnhimmel med ljusläckage.

Om det är värt att laga kan bara du själv avgöra. Nu har jag inte kollat nått på mattskivekameror alls, så här är jag verkligen novis. Men, för att de skall funka skall man ha en mattskiva och en filmkassett. På de flesta auktioner verkar ägaren tro att det är en extra tillbehör, men det är det inte. Man ställer skärpan mot mattskivan, tar bort mattskivan och sätter i filmkassetten och trycker av.

När jag letar kameror på tradera har jag satt en gräns vid runt 300 spänn som jag är beredd att betala för fungernade kameror. Din funkar inte. Nu har jag inte tagit nån hänsyn till om det är ett kameramärke som har nått samlarvärde. Då blir det en annan pilsner som nån annan får svara på.

Jag skulle kunna tänka mig att ropa in en gämgammal bälgkamera av godtycklig modell och demontera optiken och flytta över den till din kamera. Finns säkert en hel del kodak folding med kass bälg och de är inte så svåra att laga optiken. Oftast bara att tvätta rent och sätta ihop igen. Ibland har nån försökt olja optiken och då limmar lamellerna ihop.

Man kan täta bälgen med svart packningsersättningsmedel typ svart silcon om det inte är glipor nånstans. Tejp lossnar som regel efter ett tag, men jag har lagat en bälg med nån svart vävtejp från claesolhsson. Sitter än (ta i trä).

Om det finns filmkassett köpa nån bladfilm till kamerna och prova eftersom man ställer skärpan mot mattskivan. Med film har man inte en aning hur skärpan blir med främmande optik. Men med mina förlslag är kameran knappast original längre och både penga- och arbetsinsatsen blir dyrare än att köpa en hel kamera från början. Å andra sidan har man haft väldigt roligt under tiden.

En snabb googling skulle kunna tyda på att kameran inte är så vanlig för jag hittade inte så särkillt mycket, men å andra sidan letade ajg inte så noga.

Senast ändrad:
Rietzscel kamera

Rietzscel grundad 1910 i Munchen tillverkade objektiv och kameror 1910-1924.
Hittade 2st modeller av Rietzscel Heli Clack och Heli Clack Luxus med växelbara objektiv
1:4,5/65mm,1:6,3/90mm och 1:4/75 samt 1:4,5 f = 105mm med andra ord kameror för det mindre formatet exempel 6,5x9 plåtar och bladfilm står ej exakt vilket format dom hade.
Ser att mattskivan är med på din kamera och på högra sidan av frontlocket ska det finnas en
avståndsskala.Om du mäter öppningen ser du vilket format den tar,
Dåligt med information men firman verkar bla. gått in i AGFA i Munchen och evt. i Linhof.

Det brukar vara ute på Tradera fina 9x12 plattekameror kompletta,din blir nog svårt att få rätt kasett och objektiv.

Ja, Agfa köpte upp Rietzschels kamerafabrik för att kunna producera egna kameror. Tidigare gjorde Agfa glasplåtar, film och fotokemikalier.

Vanliga objektiv på deras plåtkameror var bl.a. Trilinear och Solinear. Eftersom din saknar objektiv så går det att skaffa ett med slutare som passar i hålet. Brännvidden måste stämma. Kameran kan vara för 9x12 eller 10x15. Vad är storleken på mattskivan?

Om du är helt novis när det gäller den här typen av kameror är det mycket att lära och en hel del jobb innan du kan använda den. Har du inte kassetter för plåtar så måste du finna sådana, och att hitta passande är inte lätt. Kassetter finns på begagnatmarknaden i ett otal olika falsstorlekar. Därtill måste de ha inlägg för att kunna användas med bladfilm. Du måste ha skålar eller bladfilmstank för att kunna framkalla filmerna (och ett mörkrum, givetvis). För att kunna förstora negativen behöver du en förstoringsapparat som klarar av så stora negativ, eller kontaktkopiera dem på papper.

95% av alla plåtkameror som säljs har dessutom redan objektiv och minst hälften går att använda utan service, så det bästa vore att köpa en annan, om du verkligen vill använda en plåtkamera.

Här är en Voigtländer Avus, som jag använt några gånger.

Bilagor

• avus 2.jpg
    avus 2.jpg
    54.7 KB · Visningar: 588
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar