Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ridåer/Skuggfenomen på bilder med min Canon Eos 300V

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorik

Aktiv medlem
Jag har en Canon Eos 300V. Till den har jag två zoomar av konsumentmodell samt två fasta objektiv, ett Canon EF 100/2,8 Macro USM samt Canon EF 400/5,6 L USM. 400:an har jag fr allt införskaffat för att kunna ta bra telebilder på fåglar, naturbilder i övrigt samt landskapsbilder. Vid foto på flygande fågel samt sittande fågel på t ex kvist - särskilt om bakgrunden är jämn och ganska till mycket ljus (t ex himmel, blå eller vitblåfärgad eller vit bakgrund) - att det uppstår längsgående mörkare partier nedåt längs bilden. Om jag tar en bild på höjden, dvs vrider kameran moturs, och tar en bild med höjdavtryckaren så blir utgår dessa mörkare partier från vänster där de är som starkast framträdande uppe i vänstra hörnet och svagare nedåt i bild och mot vänster i bild. De uppträder på högra fjärdedelen av bilden ungefär. De blir svagare ju längre åt vänster i bild man tittar och syns nästan inte alls efter ungefär en fjärdedel av bilden. De ser ut som om något skuggar, uppträder vågformigt svagare och starkare om vartannat. Det är inte mycket störande men märks tydligt om man upptäckt dem och tittar noga. Jag har tagit bilderna på största bländare (5,6) och på ca 1/1500-dels sekund. Kan detta ha med ridåslutaren att göra. Att ridåspringan vid så korta tider är så smal och kanske glappar på något sätt i synkroniseringen så att öppningen i ridån är olika smal medan den dras över filmen. Där det är mörkt på bilden är det kanske då en smalare ridå och där det är ljusare är den kanske bredare. Det är i så fall så om slutaren har två lamellblad där de följs åt och så bildar låter en springa/ridå gå över filmrutan - alltså om slutaren är konstruerad så. Är det så? Beror detta på slutaren eller beror det på något annat. Jag tror inte att det beror på framkallningen eller objektivet.

Är det någon som förstår sig på eller har varit med om detta och fått svaret om något liknande på sin kamera om det jag skrivit ovan?

Eller beror det på att optiken 400:an och kanske även 100:an inte är lämpad för min typ av Eos-kamera utan helst för proffskamerorna av typen Eos 3 eller 1V - eller t o m 30?

I så fall får ni gärna skriva här och höra av er på denna diskussionssida.

Hälsningar Johan, "Jorik".

Du bör nog försöka få upp en eller ett par bilder för att någon som förstår sig på saken ska kunna se effekten.
Jag har inte erfarenhet själv för det tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar