ANNONS
Annons

Ricohflex, vad menas?

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss fåttt en begagnad mellanformatare jag köpt på eBay, Ricohflex IIIB. Slutaren uppgavs som trasig men verkar funka hyfsat, dock har lite rost växt ut på linsen. Till saken.

Jag undrar lite vad betckningarna på den övre linsen betyder? Pilen pekar förstås på fokusavstånd. Däremot begriper jag inte vad bländarbeteckningarna gör på den inre ringen? Den går inte att vrida på och bländaren ställs såklart på de undre linsen.

Bilagor

• ricohflex2.jpg
    ricohflex2.jpg
    38.6 KB · Visningar: 322
Dessutom undrar jag om någon vet om det går att få tag på nån form av adapter från blixtanslutningen nedan till en modern blixt? Nikon SB-24 för att vara exakt.

Om inte, vet nån hur triggersignalen ser ut och vilka spänningar det rör sig om? Och hur kan det komma en signal ur min kamera när den inte har nåt batteri? Bara en krets som sluts eller?

Bilagor

• ricohflex1.jpg
    ricohflex1.jpg
    45.7 KB · Visningar: 318
Den första frågan kan jag svara på. Det är helt enkelt skärpedjupsmarkeringar. Om du väljer t.ex. f/3,5 (som verkar vara den största bländaren på den kameran) så får du ett litet skärpedjup vilket exemplifieras av avståndet mellan de båda 3,5-markeringarna på den inre ringen. Väljer du en liten bländare som t.ex. f/16 så får du ett större skärpedjup. Markeringarna erbjuder en kontroll över skärpedjupet vid olika bländare. Tyvärr saknas markeringarna ofta på nyare autofokusobjektiv men jag använder de ofta på de objektiv jag har som har skärpedjupsmarkeringar. Ytterligare en fördel är att du lätt kan förinställa skärpan beroende på vad du vill fota. Säg att du vill fota gatufoto och behöver vara snabb. Då ställer man in en ganska liten bländare som f/8 eller f/11 och förinställer fokusen på lämpligt avstånd och får då skärpa mellan t.ex. 2 och 12 meter (beroende på bländare och brännvidd) och då är det bara att dra upp kameran och trycka av. Man blir betydligt snabbare då.

Tack för svaren!

Men hur stort blir skärpedjupet? Kan man räkna ut det eller är det bara relativa angivelser? (större, mindre, o.s.v.)

Och så återstå¨r då bara frågan om det finns någon adapter som kan läsa av att kretsen sluts och generera en blixtsignal lämplig en modern blixt.

om du har bländare 3.5 och har fokuserat så som det är på bilden så blir skärpedjupet från ungefär 9 till 14 meter(alternativt feet men det borde stå på objektivet någonstans)det ser du genom att kolla på strecken som är bredvid bländartalen (3.5 har jag markerat med rött). Om du har 5.6 så blir det skarpt mellan 7 och 15 och om du har 11 i bländare blir det skarpt mellan 4 och 20.

Som sagt vet jag inte om det är feet eller meter men det känns som meter, eftersom det är jättelångt mellan 4 och 20 feet. Och det som jag har sagt är inget exakt men på något ungefär

Bilagor

• ricohflex2.jpg
    ricohflex2.jpg
    38.9 KB · Visningar: 198
anw skrev:
Och så återstå¨r då bara frågan om det finns någon adapter som kan läsa av att kretsen sluts och generera en blixtsignal lämplig en modern blixt.
På bilden ser det ut som en vanlig pc-kontakt. Det är den standard som gäller än idag för manuella blixtar. Det ser ut som en hona, och då kan du använda t ex en sån här.

(Med reservation för att kontakten är lite liten på bilden, jag kan inte med hundraprocentig säkerhet identifiera den som en pc-kontakt. Du kanske har ett utsnitt där den syns tydligare?)

hittade ett uttag på min blixt som verkar funka som så att blixten fyras av om skärm och ledare kommer i kontakt. Så det är nog den kontakten jag ska forska vidare på....

Tack för förklaringen med skärpedjupet! Och det är feet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar