Annons

Ricoh Theta S 360 Fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Hittade denna kamera när jag Googlade Ricoh Theta S, tyckte den var lite häftig. Någon här som har erfarenhet av denna kamera? Kan man typ fota sin lägenhet lägga upp den på en hemsida och gå runt i den virtuellt när man har fotat med en sådan kamera?

Jag har ingen egen erfarenhet av Theta 360, men har av olika skäl kikat en del på 360-tekniken ...

Du kan fota/filma din lägenhet, och betraktaren kan sedan själv välja vilken vinkel eller vilka vinklar de vill se.

Under många år har man tagit stillbilder i många riktningar och sedan lagt ihop dem till ett interaktivt panorama där betraktaren själv kan välja vinkel. Du kan se en del exempel här hos ett av företagen som gör en av de mest kända programvarorna: https://www.ptgui.com

Det som är kul med Theta 360 och liknande kameror är ju att du dels kan ta 360-bilder direkt utan att behöva sitta och pilla ihop en massa bilder tagna i olika riktningar. Dels att du dessutom kan videofilma 360-sekvenser.

Nu kommer nog den traditionella stitchtekniken finnas kvar ett tag till, den kan trots allt ge en helt annan kvalitet där man t.ex. kan zooma in mycket djupare utan att tappa detaljteckning. Men den kan ju inte ge videoklipp :)

På tal om lägenhet: Jag kan tänka mig att en grupp människor som kan gilla kameror som Theta är mäklare. Vandrar de runt i en lägenhet med en sådan kamera på huvudet blir det ju en rätt praktisk video för spekulanter att sitta och bläddra runt i sedan.

Tycker den verkar vara en riktigt kul pryl. Den största nackdelen jag kan se är att den inte har något minneskortfack (du får tömma den oftare då du är begränsad till enbart interminnet).

Gillar tekniken. Finns många bra demo på youtube. Tänk då på att använda antingen youtube-app eller att köra Chrome som webbläsare (funkar inte på IE eller Safari).

På dator flyttar du runt dig genom att klicka och dra med musen. På telefon/platta kan du flytta runt antingen genom att dra med fingret, eller genom att flytta runt själva enheten (blir som en virituell kamera/kikare du tittar runt igenom).

Jag har ingen egen erfarenhet av Theta 360, men har av olika skäl kikat en del på 360-tekniken ...

Du kan fota/filma din lägenhet, och betraktaren kan sedan själv välja vilken vinkel eller vilka vinklar de vill se.

Under många år har man tagit stillbilder i många riktningar och sedan lagt ihop dem till ett interaktivt panorama där betraktaren själv kan välja vinkel. Du kan se en del exempel här hos ett av företagen som gör en av de mest kända programvarorna: https://www.ptgui.com

Det som är kul med Theta 360 och liknande kameror är ju att du dels kan ta 360-bilder direkt utan att behöva sitta och pilla ihop en massa bilder tagna i olika riktningar. Dels att du dessutom kan videofilma 360-sekvenser.

Nu kommer nog den traditionella stitchtekniken finnas kvar ett tag till, den kan trots allt ge en helt annan kvalitet där man t.ex. kan zooma in mycket djupare utan att tappa detaljteckning. Men den kan ju inte ge videoklipp :)

På tal om lägenhet: Jag kan tänka mig att en grupp människor som kan gilla kameror som Theta är mäklare. Vandrar de runt i en lägenhet med en sådan kamera på huvudet blir det ju en rätt praktisk video för spekulanter att sitta och bläddra runt i sedan.

Tack för länken, frågan är om bilder från den duger som mäklarfoto?

Man kanske skulle satsa på ett Sigma 8mm f/3,5 EX DG Circular Fisheye istället, det blir iofs mkt dyrare.

Om det finns här som använder objektivet ovan på en FF och testat att ta 360 så får ni gärna dela med er av era erfarenheter. Eller finns det någon annat objektiv som är bättre?

Tack för länken, frågan är om bilder från den duger som mäklarfoto?

Vill man göra stillbildspanoraman med hög kvalitet är fortfarande stitching att föredra.

Däremot är ju som sagt 360-kameror koola genom att de kan ge panorerbara videoklipp. Bägge teknikerna har ju sin poäng om man säger så.

Vill man göra stillbildspanoraman med hög kvalitet är fortfarande stitching att föredra.

Däremot är ju som sagt 360-kameror koola genom att de kan ge panorerbara videoklipp. Bägge teknikerna har ju sin poäng om man säger så.

Funderar på om jag skall köpa ett http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11206231/canon/ef-8-15mm-f-4l-fisheye-usm
Jag hatar att köpa något, för att sedan efter några veckor inse att objektivet har begränsningar!
Någon här som har erfarenhet av ett sådant objektiv?

Den e grym den. Synd att det är f4 eftersom jag fotar mkt om nätterna.
Men det är ju en fisheye så användningsområdet är begränsat även om man defishar.

Som ägare till en Theta S, kan jag intyga att det är en ganska kul pryl. Bilderna blir helt okej, åtminstone när det är inte är för dåligt ljus. Otroligt smidigt att bara behöva ta en bild (även om det egentligen är två, som automatiskt sätts samman inne i kameran) för att fånga en scen direkt i 360 grader.

Däremot är filmerna av smått usel kvalitet. Här är den förstås ännu mer i behov av bra ljus, men framför allt är det upplösningen som är på tok för låg. Glöm att titta på dessa i fullskärmsläge!

Jag gjorde en testfilm från några av de järnvägsmiljöer jag rör mig i. Det blir en rätt udda effekt när kameran är så liten och kan placeras nästan var som helst.

Tekniken rullar dock på, så jag ser fram emot nästa eller nästnästa generation när upplösningen på filmsidan blir bättre.

/ Kiwi

Har inte läst om, och än mindre testat, men verkar vara en riktigt kul idé med så många kameror som täcker så många vinklar. Med rätt programvara så kan den nog ha potentialen att ge bilder och filmer i riktigt bra kvalitet (varje objektiv behöver inte täcka så bred vinkel, och därmed inte heller ha en så vidvinklig lins, med alla de problem som det annars skulle fört med sig).

Dock något för högt prissatt för mig personligen vad jag vill lägga på detta (mest som en kul grej för mig som jag är intresserad att testa), men för proffs, mäklare, etc, så är det förmodligen en struntsumma i sammanhanget.

Har inte läst om, och än mindre testat, men verkar vara en riktigt kul idé med så många kameror som täcker så många vinklar. Med rätt programvara så kan den nog ha potentialen att ge bilder och filmer i riktigt bra kvalitet (varje objektiv behöver inte täcka så bred vinkel, och därmed inte heller ha en så vidvinklig lins, med alla de problem som det annars skulle fört med sig).

Dock något för högt prissatt för mig personligen vad jag vill lägga på detta (mest som en kul grej för mig som jag är intresserad att testa), men för proffs, mäklare, etc, så är det förmodligen en struntsumma i sammanhanget.

Den ser riktigt nice ut, har försökt googla lite på den men min tyska är inte så bra. Jag hittar typ ingen info om hur bilderna blir inomhus, vilken bländare man kan välja eller om det är en fast bländar.

Läste att man var tvungen att typ betala 19 dollar/mån om man vill ta bort deras logo från bilderna. Det verkar ju sjukt!

Kan man lägga upp 360 bilden på Youtube eller på sin hemsida. På min hemsida har man bara möjligheten att lägga till Youtubefilmer, Vimeo och självhostadje filmer.

Kan man skicka upp till Google street view?

Är detta värstingen av 360 kameror i prissklassen 15-20 000:-?

Läste att man var tvungen att typ betala 19 dollar/mån om man vill ta bort deras logo från bilderna. Det verkar ju sjukt!

Känner tyvärr inte till kameran (hoppas att någon annan kan svara bättre), men håller med om att det verkar rätt märkligt med att behöva betala prenumeration för att få bort logotypen (inget som jag personligen hade tyckt var OK).

Panono... Jag stöttade faktiskt kameran på Indiegogo för snart tre år sedan. Då kändes den revolutionerande.

Men ännu har jag inte fått mitt exemplar, trots att jag var en av dem som skulle fått den allra först. Det kom ett mejl i våras om att de bestämt sig för att släppa den på öppna marknaden först, så att de skulle ha råd att skicka ut den till alla vi som stöttade dem. Rätt så surt.

Hur som helst: Avgiften för att slippa logotypen i bilden handlar bara om man använder sig av deras lagringsservice för att visa upp bilderna. Annars syns det förstås ingen logga i bilderna som man tar.

/ Kiwi

Panono... Jag stöttade faktiskt kameran på Indiegogo för snart tre år sedan. Då kändes den revolutionerande.

Men ännu har jag inte fått mitt exemplar, trots att jag var en av dem som skulle fått den allra först. Det kom ett mejl i våras om att de bestämt sig för att släppa den på öppna marknaden först, så att de skulle ha råd att skicka ut den till alla vi som stöttade dem. Rätt så surt.

Hur som helst: Avgiften för att slippa logotypen i bilden handlar bara om man använder sig av deras lagringsservice för att visa upp bilderna. Annars syns det förstås ingen logga i bilderna som man tar.

/ Kiwi

Tack för svaren!
Jag har nu läst på mig lite om Panono, det verkar som om bildkvaliteten inte är så jätte bra.
Det är ju rätt mycket pengar!

Jag får nog fundera på om det inte är bättre att köpa ett Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM.

Någon här som vet om man kan man använda en systemkamera om man vill ta Google Street View bilder, d.v.s bli certifierad Google Street View fotograf?

Krävs det något mer förutom kameran och typ ptgui?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto