Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GX200 recension

Produkter
(logga in för att koppla)

pest

Aktiv medlem
Här finns en vettig test/recension av Ricoh GX200:

http://ricohgrdiary.wordpress.com/2009/02/18/ricoh-gx200-review-part-1/

Efter att ha ägt kameran i ett par veckor kan jag instämma i slutomdömet under Conclusions: En fantastisk kamera att använda, med massor av praktiska inställningsmöjligheter som verkligen underlättar fotograferande. T ex använde jag ett s k "snapshot-läge" vid ett besök i Barcelona under föregående helg. Underlättade vid gatufotografering och innebar att kameran på en av "MY_"- inställningarna var programmerad enl följande:

Focus= Snap (innebär focus 2,5 m)
WB= Auto
Ljusmätn= Matrix
P-automatik
ISO= 200
Filformat= JPG Fine

Oavsett hur jag ställt in kameran var det bara att vrida funktionsratten till MY2 (i mitt fall) så var kameran blixtsnabbt inställd för snabba gatubilder.

Annars fotade jag det mesta i RAW, kameran sparar dock alla bilder i JPG parallellt (går ej att stänga av).

Ovanstående testare har två huvudsakliga invändningar:
1. Mycket brus över ISO 400. Kan bara instämma, så är det!
2. Displayen fryser bilden någon sekund vid fokusering. Kass om man tar snabbare aktionbilder. Men det gör jag inte så ofta med kompaktkamera...

Kan hända att jag skriver en recension så småningom.

ANNONS