Annons

Ricoh GR1 digital motsvarighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr ND Gumby

Medlem
Lovat att införskaffa en bra kamera till flickvännen. Ska vara liten, enkel att hantera men ta bra bilder. Tänkte genast på Ricoh GR1 men den ska vara digital. Finns det någon digital motsvarighet? Märke spelar ingen roll utan bara ovan nämnda kriterier.

Tacksam för tips,

Claes
 
Tyvärr finns det idag inget jämförbart digitalt alternativ till de bra analoga kompakterna. Visst finns det små lättanvända kameror med skarpa objektiv, men bildsensorerna sol sitter i kompaktkamerorna ligger en hel del efter den bildkvalitet som de analoga ger.

De digitala systemkamerorna ger betydligt bättre bilder. Jag hoppas att vi inte behöver vänta allt för länge innan tekniken gått så långt så vi får digitala GR1-alternativ.

Kan man däremot leva med kompaktkamerornas höga brus och låga dynamiska omfång så finns en hel del trevliga alternativ.
 
VIlka då? Har kollat runt lite och just nu känns det som det står mellan ixus 40 och olympus mini och tar gärna emot tips om nån har erfarenhet av bägge eller av nån annan kamera som kan tänkas vara intressant i sammanhanget.
 
Jag väntar också på riktigt bra kompakta digitalkameror med bra manuella möjligheter. Det har inte kommit någon motsvarighet till t.ex. Leica minilux eller Minox 35 än verkar det som.
En som dock verkar lite intressant och ganska billig är Olympus C-55. Jag har letat igenom marknaden efter någon bra kompakt digitalkamera och den här fastnade jag lite för. Den har bra exponeringsmöjligheter, är hyfsat kompakt, verkar vara skön att hålla i och ska ta rätt bra bilder. Allt till ett pris av ca 3000 kr beroende på var man köper den. Kanske lite plastig, men det får man väl leva med...

hires.aspx
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.