Annons

Ricoh GR 3 Digital (lågljusfoto)

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Keivan Farsi

Avslutat medlemskap
Om någon har använt en Ricoh GR Digital 3 i situationer med lite ljus, är jag intresserad av deras erfarenheter av autofokusens hastighet och delvis också upplevelsen av skärpa i bilderna. Tänk ett rum upplyst av endast en glödlampa eller några stearinljus.

En jämförelse mellan denna Ricoh och Leica D-lux 4 (Panasonic LX 3) kan också vara spännande, så länge det gäller lågljusfotografering.

Tack för ett bra forum med intresserade medlemmar, Simon Farsi - arkitekt och fotograf

Hej!
Jag har en GRD3 och är mycket imponerad över dess lågljusegenskaper. Både den relativt ljusstarka optiken och den (återigen relativt) lågbrusiga sensorn gör underverk. Dock så är det ett krav att fota i RAW om bilderna ska presenteras i större storlek då kameran brusreducerar en hel del även om man ber den låta bli. Jag känner inte till någon lika kompakt kamera på marknaden som lyckas BÄTTRE (men det finns säkert några som klarar det lika bra).

Angående autofokusen så tar den gärna någon sekund på sig, den är inte i klass med en systemkamera. Men Riochs "snap-focus" fungerar bra i sådana tillfällen. Man väljer ett avstånd (1m, 1.5m, 2.5m, 5m, oändligheten) och om man skippar halvtryck och gör ett heltryck bums så tar kameran kortet blixtsnabbt och sätter fokus på det valda avståndet. Fungerar mycket bra med tanke på det stora skärpedjupet hos denna typ av kamera.

Jag har tyvärr ingen förstahandserfarenhet av de andra kamerorna du nämner.

Den har hyfsade egenskaper på höga iso med svagt ljus, bra för att vara en kompakt, men inte i närheten av en systemkamera. Ligger i samma nivå som Canons senaste kompakter S90 o G11 som jag antar har samma sensor. Canon brusreducerar hårdare vilket kan ses i olika testbilder.

Optiken är skarp, raktecknande och ljusstark vilket är bra. Och kameran har bra inställningsmöjligheter. Autofokusen upplever jag som mycket snabb och säker, även i svagt ljus.

Om du går in på GRD III under Recensioner här på FS, kollar under fliken bilder:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19475
finns en del exempel tagna på höga iso och svagt ljus.

Hm.. har tyvärr inga jämförelser, men dessa två är fotograferade i Raw med LX3, lite brusreducerade med Dust and Scratches för att ta bort de där "vita små prickarna" som uppstår vid höga iso i ACR. Ingen annan brusreducering gjord.
Båda är tagna på Iso 1250.

Bilagor

• P1120318.jpg
    P1120318.jpg
    58.6 KB · Visningar: 211
  • P1110854.jpg
    P1110854.jpg
    67.9 KB · Visningar: 210
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto