Annons

Ricoh Caplio GX8 - bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej på er, digitlakamerakännare! Vad tror ni om denna kamera?

http://www.dpreview.com/news/0504/05042601ricoh_gx8.asp

Visst verkar GX8 lovande?! Jag blir faktiskt köpsugen - men är jag främst ute efter en kompakt, högkvalitativ vidvinkel- och normalkamera.

Vad tror ni, kan det vara nåt att ha? Piskar den t.ex. upp Canon S70? Finns det kanske bättre köp i liknande klass? Är det en stor nackdel att den använder TIFF istf RAW?

Nån som vet mer än vad länken säger?

MVH

/JK

Hejsan Jan,

Jag har en GX (5 Mp) och gillar den helskarpt. Jag var som du inne på S70/S60 men köpte GX tack vare det lägre priset och det snabbare handhavandet (snabbare start och AF) och lite annat.

Bildkvalitén är dock inte samma klass som Canonkamerorna aven om den inte är så dålig som vissa vill göra gällande.

TIFF går inte att jämföra med RAW. Det tillför inget annat än sjukt långa skrivtider i mitt tycke.

I forumet "Other Digicams" på dpreview finns några trådar om GX8 och det har börjat dyka upp bilder också. Vad jag sett så ser bilderna ganska precis ut som "gamla" GX fast med bättre upplösning förstås.

Om man är medveten om svagheterna så finns det mycket att tycka om och det är i mitt tycke en rolig kamera att plåta med.

Lycka till och fråga gärna mer om det gäller saker som är gemensamma för GX och GX8

/Johan (som gillar sin GX men är sugen på GX8 (främst för att kunna använda extern blixt med den interna (=låååångsam) avslagen))

Tack för svar!

Det låter som en mycket intressant kamera, men det känns trist att det finns en del invändningar mot bildkvaliteten. Jag måste nog avvakta tester, för att se vad man säger om GX8 - det är ju en del pengar i.a.f... Visar den sig vara bra slår jag till direkt.

Vad är det för betydelsefull praktisk skillnad mellan RAW och TIFF? Båda är ju råformat?

MVH

/JK

FILM) (Janne K skrev:

Vad är det för betydelsefull praktisk skillnad mellan RAW och TIFF? Båda är ju råformat?

MVH

/JK

Hejsan,

Mer bilder kommer säkert att dyka upp närmaste tiden så att du kan bedöma om de duger.

Jag är ingen expert på ämnet men som jag förstått det så är RAW-filer just rådata från kamerans bildsensor. Fördelen är att du får tillgång till mer data då ingen bidinformation gått förlorad i kamerans bildprocessning. Man ser ofta nämnt att man exempelvis kan exponeringskompensera i konverteringen.

Det finns säkert någon som kan mer om detta och kan förklara mer ingående.

Enda fördelen med TIFF är att du slipper eventuella komprimeringsartefakter.

JohanM

Tiffar är betydligt större än RAW-filer. Det finns nog andra som kan förklara bättre än jag varför, men om jag ska föröka så har varje pixel endast en färg. Röd, grön eller blå. (50% är gröna 25% blå och 25% röda.) Dessa räknas i råkonverteringen ihop till alla möjliga färger, med hjälp av datorkraft. Det resulterar i en mycket större fil, om den är okomprimerad. (Rätta mig om jag har fått saker om bakfoten... ) Tiff är alltså inte ett råformat, utan ett okomprimerat format.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar