Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh Caplio GX100, lite racklig?

Produkter
(logga in för att koppla)

kungstalle

Ny medlem
Tjena!

Jag köpte en Ricoh Caplio GX100 häromdagen och den damp ner i brevlådan. Den verkar ju sjysst å så men jag tycker den känns lite racklig?!

Först när man slår på den och objektivet åker ut så tycker jag den klonkar betänkligt.

Sen så när objektivet är i "24mm"-läge så kan man vicka på yttre ringen typ en ½ mm i sidled. Inga problem för fotografering för det är nån fjäder som håller emot och så fort man släpper så åker ringen tillbaks i rätt läge. Men det känns lite sådär...

Och sen även när kameran är avstängd och objektivet infällt så går hela linspaketet att vicka lite på. Vilket ju absolute inte spelar nån praktisk roll eftersom kameran är avstängd men den får lite "rackelintryck" av det.

Nån som har en och håller med eller så?

Tack på förhand!

Stalle

Har också nyss skaffat en sådan.
Även för mig är det lite glapp som ger ifrån sig ett lågt klonk-ljud om man skakar kameran försktigt. Trodde först att det var något med IS, men efter att ha läst ditt inlägg märkte jag att det var objektivet. Undrar om det påverkar hållbarheten? Köpte kameran för att kunna ha den i fickan och vill inte behöva dalta med den...

Stämmer de andra "symtomen" in på din kamera åxå?

Ja min "klonkar" när man skakar på den.

Hållbarheten kan man väl bara spekulera i om den påverkas. Jag hoppas att Ricoh vet vad de har gjort ialla fall.

Vi får se om det är några fler som hittar tråden. Och om de har samma erfarenheter eller om vi har fått måndagsex :)

Fast som jag sa tidigare. Det spelar nog mindre roll för kvalitén på bilderna. Bara det att intrycket av kameran blir lite rackligt.

Stalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar