Annons

Richos strategi

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Ned Bullet slutar som chef i USA, eller så får han gå.
Nya chefen kommer från Japan och det säger antagligen
att nya vindar blåser i Pentax.
Richo anser nog att det behövs drastiska åtgärder för att få
upp försäljningen, men priset som sagts på DA560 och nya makron till
645an lär det blir få som öppnar plånboken.
Skummade lite på Pentaxforums och där finns nöjda inlägg.

Ned Bullet slutar som chef i USA, eller så får han gå.
Nya chefen kommer från Japan och det säger antagligen
att nya vindar blåser i Pentax.
Richo anser nog att det behövs drastiska åtgärder för att få
upp försäljningen, men priset som sagts på DA560 och nya makron till
645an lär det blir få som öppnar plånboken.
Skummade lite på Pentaxforums och där finns nöjda inlägg.

Jo, han blev väl totalt sönderhackad på diverse forum efter att priset för de stackars jänkarna på pentaxgluggar gick upp till nivåer som ligger mer i paritet med övriga världen.

Som Bo nämner så kommer nog priset på 560mm att bli starkt avgörande för försäljningen.
Det finns ju många pentaxägare som skulle vilja ha ett "fågeltele" men då måste priset ligga på en rimlig nivå. Landar det runt 25000-30000:- så blir det för de flesta kanske en för stor investering. (jämför med Canons 400mm f5,6 som ändå är överkomligt i pris ca:13000:)
Landar det mellan 15000-20000:- så är det mycket pengar för många men ändå inte helt oöverkomligt.
Så låt oss hoppas att Pentax gör en bra avvägning där.
Vad tror ni andra, var landar priset?

Som Bo nämner så kommer nog priset på 560mm att bli starkt avgörande för försäljningen.
Det finns ju många pentaxägare som skulle vilja ha ett "fågeltele" men då måste priset ligga på en rimlig nivå. Landar det runt 25000-30000:- så blir det för de flesta kanske en för stor investering. (jämför med Canons 400mm f5,6 som ändå är överkomligt i pris ca:13000:)
Landar det mellan 15000-20000:- så är det mycket pengar för många men ändå inte helt oöverkomligt.
Så låt oss hoppas att Pentax gör en bra avvägning där.
Vad tror ni andra, var landar priset?

Skulle tro på bra mycket mer än 20' iaf. Canons 400:a har väl funnits ute bra länge nu och säljs väl i volymer som skulle vara en våt dröm för Pentax så att investeringen betalat sig. Pentax lär behöva ta bra betalt med de små volymer det lär handla om. Tyvärr.

Enligt dpreview ska det bli 7000 $, alltså med dagens valutakurs över 45 kkr. Låter som ett dåligt skämt. Dessutom är det stort och tungt, så min gissning är att de kommer att sälja max 1 ex i Sverige (inte till mig) och 10 i övriga världen, typ.

I min värld går det inte jämföra med ex.vis 400/5,6 som man kan köpa för 15-20K. 560/5,6 är ju klart ljusstarkare "per brännvidd" sett. Eller kan man inte tänka så? Tänker ungefär; det ligger närmare tillhands att titta på vad ett 400/4 kostar - som med 1,4x TC blir 560/5,6. Nu finns det ju inte mycket i det här segmentet heller, men Canons 400/4 får man väl slanta 55-60 för? / Daniel

Nej ligger objektivet på 45000:-sek så går det ju "fetebort" för de allra flesta av oss.
Det är ju ett ruggigt hopp från dagens dyraste (i produktion) DA*300 f4 som ligger runt 13000:- till 45000:- visserligen är det skillnad i brännvidd men det spelar ingen roll. Pentax har ju på sin roadmapp stakat ut en ny x1,4 converter som i pris kanske landar mellan 2500-5000:- och då får jag med dagens kombo 420mm för under 20000:-. Det kommer för de flesta att räcka både brännvidds och prismässigt. Visst det kanske blir en liten skärpeförlust men då får jag ta det.
Men vilka köper då 560:an för 45000:-?
Pentax har ju inte som Canikon ett proffssegment där många får sin utrustning betald av sina arbetsgivare (tänker mest på sportfotografer världen över) så vilka har man tänkt sig sälja till???
Eller räknar man kallt med 200st sålda om året?

Sedan vet vi ju inte ett skit om skärpan i detta objektiv. Ska de kränga denna gluggen för 45 lök så måste det vara minst i klass med gamla FA* 300 f2,8 !!!

Tänkte på en annan sak. Är det någon som har en aning om vad FA*600 f4 kostade här i Sverige när det kom ut? Tänkte bara det kunde vara en intressant jämförelse vid omräkning till dagens penningvärde..

Tänkte på en annan sak. Är det någon som har en aning om vad FA*600 f4 kostade här i Sverige när det kom ut? Tänkte bara det kunde vara en intressant jämförelse vid omräkning till dagens penningvärde..

Ca 65-70 lax. Den tillverkades tom 2004. Räkna själva :)))

Jag tycer ca 45000 verkar rimligt OM den nu presterar liknande de stjärnklassade.

/Martin

I min värld går det inte jämföra med ex.vis 400/5,6 som man kan köpa för 15-20K. 560/5,6 är ju klart ljusstarkare "per brännvidd" sett. Eller kan man inte tänka så? Tänker ungefär; det ligger närmare tillhands att titta på vad ett 400/4 kostar - som med 1,4x TC blir 560/5,6. Nu finns det ju inte mycket i det här segmentet heller, men Canons 400/4 får man väl slanta 55-60 för? / Daniel

Jag hoppas att bildkvalitén på 560an blir bättre än ett 400/4 med konverter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar