Annons

Rgb >> Cmyk

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag tänkte framkalla:
bilden.

Och som ni ser är den MYCKET grön.
Det ser ju bra ut eftersom vi har grön som grundfärg i RGB. Nu när jag vill ha den till papper så kör jag proof-colors i photoshop (cs2) med en rekomenderad färgprofil från crimson.se.

Problemet är ju nu att grön inte finns i CMYK!
Jag har lyckats dra i spakarna och fått fram helt ok resultat att sätta på väggen.

..men min fråga är, finns det någon mattematik här som jag kan utnyttja för att få den gröna nyansen identisk(i CMYK) med den från RGB? eller kanske några trix i övrigt?

(jag vet att färgerna är som motpoler till varandra så det bör ju finnas någon användbar lösning här tror jag (hoppas))
 
varför ska du ha den i cmyk?
ska du trycka den i nån tidning? varför proofar du isf till crimsons profil?
crimson kör ut bilderna i rgb.
prova att ändra dom gröna nyanserna med justeringslager nyans/mättnad och ändra blandingsläge till färg.
om du inte vill ha effekten över hela bilden så mörkar du ner justeringslagret och målar med vitt fram där du vill ha effekten.
 
CMYK är för fyrfärgstryck på tryckeri, inget som fotolabb som Crimson kör med. Där är det RGB som gäller.

Crimson är dessutom ett av två labb i Sverige som kan läsa vilken profil du använder. Så du kan köra Adobe RGB.
 
Estethia skrev:
varför ska du ha den i cmyk?
ska du trycka den i nån tidning? varför proofar du isf till crimsons profil?
crimson kör ut bilderna i rgb.
prova att ändra dom gröna nyanserna med justeringslager nyans/mättnad och ändra blandingsläge till färg.
om du inte vill ha effekten över hela bilden så mörkar du ner justeringslagret och målar med vitt fram där du vill ha effekten.

ja men det har du ju så klart rätt i.. nu var det inte rätt i knoppen på mig :p (jag ska inte trycka i tidning) Det står mer rätt till i min tankebana nu i alla fall.. tack Christel och Magnus :)

Det är sånna justeringslager jag fipplar med för att få till den färg som jag är nöjd med.. men jag har svårt att replikera exakt rätt nyans. Går det.. eller är det bara att ögonmåtta som gäller.

Asså.. om jag skickar in utan att göra något alls så fixar dom rätt ändå menar du? (med deras profil blir det bara helgalet ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.