Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reverseringsring

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
Har fått ett litet fotouppdrag som kräver lite macrofotografering men äger inget macroobjektiv. Hittade på dessa ringar där man tar befintligt objektiv och vänder det bak-och-fram.

Jag är fullt införstådd att det inte blir lika bra som med ett riktigt macro-objektiv men då varken min eller uppdragsgivarens budget tillåter några stora utsvävningar så ser jag detta som ett alternativ.

Är det någon som har några erfarenheter av detta?

http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=72&products_id=5270

Kvalité på bilder?
Lämpligt objektiv att nyttja tillsammans med ringen?

Har fått för mej att dessa funkar bra, kanske kan bli viss vinjettering och skärpeförlust i kanterna, men inget jag vet så mycket om. Själva vitsen med att reversera ett objektiv är att reversera objektivets funktion. Och objektivet använder du för att projicera något stort (motivet) på något litet (film/sensor). Genom att reversera objektivets funktion projicerar du istället något litet på något (relativt sett) stort. Alltså, störst effekt får du om du vänder ett vidvinkligt objektiv. Tror att du bör satsa på ett objektiv från normal till sissådär 28mm FF/20mm APC. Extremt vidvinkliga objektiv brukar vara behäftade med fler bildfel. Sen tror jag fasta objektiv är att föredra, om du skall lägga alla ägg i en korg. MEN om du kan unna dej två ringar och hittar en som har samma diameter som ett zoomobjektiv du redan äger, så kan det säkert vara väl värt att testa. Att kunna zooma tror jag är guld värt för kompositionen (förutsatt att bildkvaliteten är OK). Ta mina råd med en nypa salt om någon svarar senare i tråden. Jag har endast arbetat med macroobjektiv, mellanringar, teleconvertrar och försättslinser på alla möjliga och omöjliga vis och kombinationer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto