Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reversed Adapter, jag har gjort en.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja, inte direkt svårt.
1. Ta kameralocket för din systemkamera och svarva ut mitten

2. ta en stepring och limma på så att gängan hamnar utåt.

= reversed adapter. Själva locket sätts fast i kameran och det omvända objektivet gängas på på stepringens gängor.

OBS: För bästa effekt är ett helt manuellt objektiv att föredra... ni vet... sådana som man ställer bländare på objektivet... :)

Bakre lock för objektiv är ypperligt för att borra hål i och ha som skydd när man stoppar det på gluggen.

Lycka till.

Bilagor

• rev1.jpg
    rev1.jpg
    36 KB · Visningar: 1,399
Det var ett bra tips! Smart med stepringen. Många av oss har nog nåt gammalt manuellt objekiv som ligger o skräpar. Mste hem o prova..

Man kan även tillverka sådanna genom att limma ihop två stycken Cokin anpassningsring, dessa finns i de flesta storlekar. Dessa finns bland annat hos Scandinavian Photo, sök på Cokin anpassningsring.

-- Nicke

nikitin skrev:
Man kan även tillverka sådanna genom att limma ihop två stycken Cokin anpassningsring, dessa finns i de flesta storlekar. Dessa finns bland annat hos Scandinavian Photo, sök på Cokin anpassningsring.

-- Nicke

blir det inte en för att montera bakvänt objektiv på vanligt monterat objekiv då?

På tipset jag postade så bakvänder man direkt.

nikitin skrev:
Hmmm, var lite snabb när jag läste det första inlägget - sorry!

-- Nicke

hehe... np :) Ditt tips får också plats i tråden... det är ju inte som att jag äger den...

Mitt förslag på en sådan:
Bakre objektivlock med hål borrat igenom. Limma på stepring av valfri diameter. Klart :)

hailstorm skrev:
Annars är väl 2komponentslim det bästa kan jag tänka.

Personligen skulle jag hellre använda kontaktlim (eller båtvärldens Sikaflex). Anledningen är att ett mjuk limfog inte går sönder lika lätt som en stel limfog, förutsatt att limmet i sig är lika starkt och alla andra variabler är lika.

Uffe_Nordholm skrev:
Personligen skulle jag hellre använda kontaktlim (eller båtvärldens Sikaflex). Anledningen är att ett mjuk limfog inte går sönder lika lätt som en stel limfog, förutsatt att limmet i sig är lika starkt och alla andra variabler är lika.

du har säkert rätt... Man har ju inte direkt doktorerat i "limning" så jag vet ionte riktigt...

hejsan, tänkte väcka den här gamla diskutionen till liv... har en fråga angående vad för filter man ska använda... Ovan i diskutionen så står det cokin anpassningsring, dessa finns på Scandinavianphoto men kostar ju nästan 100 kr styck och det står inte vad de är... sedan på kaffebrus så finns det så kallade "stepringar" dessa kostar bara 40 spänn men de anpassar dig ju till en storlek, skulle man kunna ta och köpa två anpassningsringar och klistra ihop dom? alltså ex.
jag har 58 mm på mitt objektiv som jag har på kameran.
det är 49 mm på mitt objektiv som jag ska vända på,
jag köper en stepring á 58 till 55 mm.
och en stepring á 52 till 55 mm

kan man klistra ihop dessa och få det att fungera?
tacksam för svar för det verkar vara så kul med sån här macro...

Senast ändrad:
Läste någonstans i samband med gör-det-själv-projekt att det kan finnas anledning att låta lim torka ordentligt länge innan man utsätter kamerans objektivöppning för det. Limmet avger en del lösningsmedel t.ex. som kanske inte är så bra för slutare, bildsensor, gummitätningar m.m. Jag vet inte hur farligt det kan vara men kanske något att ha i bakhuvudet i alla fall.

Precis. :)

Eller inte lämna den nylimmad kvar på kameran över natten i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar