Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reverse-ring till EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel1337

Aktiv medlem
Hej, jag letar efter en reverse-ring med EOS-fattning så man kan montera objektiv bakåfram direkt på kameran. Men jag har inte hittat några.
Har ni något tips på var det kan finnas?

//daniel

Du har inte hittat det pga av att det inte existerar. Anledningen till det är att EF objektiven saknar bländarring (till skillnad från tex Nikons AF objektiv) och bländas ner till minsta bländaren när dom inte är monterade på kameran.

Har inte lösa EOS-rör den bländare inställd som var inställt på kameran vid ögonblicket för demontering?

Bländaren ställs inte in förrän i tagningsögonblicket därför har du alltid minsta bländare på ett avtaget objektiv.
Annars skulle man få väldigt mörkt i sökaren på högre bländare.

Daniel:
Minsta bländare = största möjliga öppning.

jag vill nog påstå att det finns såna ringar (se bild).
men det borde väl gå att använda en "dum" ring också som endast håller fast objektivet, om man använder ett manuellt objektiv med bländarkontroll på.

Bilagor

• reverse.jpg
    reverse.jpg
    45.6 KB · Visningar: 226
jimh skrev:
Har inte lösa EOS-rör den bländare inställd som var inställt på kameran vid ögonblicket för demontering?
Ja och nej. Lossar man ett EOS-objektiv så är bländaren alltid helt öppen. Det går dock att få valfri bländare på ett losskopplat objektiv. Tricket är att välja bländare (med Av eller M) och trycka in nedbländningsknappen. Lossar man objektivet medan man fortfarande håller nedbländningsknappen intryckt bibehålls objektivet nedbländat tills man monterar det igen. Saknar man nedbländningsknapp går det att i stället exponera på lång tid och lossa objektivet innan slutaren stängs. Har man film i förlorar då en ruta och riskerar ljusläckage på intilliggande rutor.

Tack för den infon, Olle!

Håller på och exprimenterar med att reversera min 50/1.8 Mk1 framför mitt sigma 70-200/2.8 för att åstakomma extremmakro.

Nu vet jag i.o.f.s inte om man vinner något på att blända ner 50'an istället för 70-200'an, men vill ju i alla fall testa :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar