Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Reverse mount" av förstoringsobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Hej,

jag har köpt ett förstoringsobjektiv Componon 150 mm som jag tänkte montera på en bälg, för macro. Problemet är att jag inte kan avgöra vad det är för gängor på varken bakdelen eller för filtret. När jag försöker mäta diametern av filtergängorna med ett skjutmått är det mellan 48 och 49 mm. Hur mäter jag detta bäst? Har någon tips på ett bra ställe där man kan köpa billiga adaptrar för reverse-mount montering av objektiv för macro?
Tackar ödmjukast,
Claes

Börja med att lokalisera ett vanligt filter med diam. 49 mm och försök gänga på det "i fram". Går det lätt på så vet Du vad det är. Skaffa sedan en reverseringsring för EOS-bajonett med diameter 49 mm på gängan och Du är hemma.

Problemet är bara att de minsta reversingsringar jag sett till EOS är 58 mm så det krävs stepringar för att komma rätt. Det kan krävas två - 49->55 och 55-> 58 för att komma dit. Kolla med kaffebrus.com eller photax.se.

Tackar! Jag hittade faktikskt en reverseringsring FD 48 mm på tyska ebay som jag nyss beställde för 7 euro. Eftersom min bälg är en FD / FL bälg blir det perfekt. Så jag hoppas det är 48 mm på objektivet. Är det 49 mm så får jag göra någon slags step-manöver, det är en djungel med dimensioner där ute!

Hej,

jag har köpt ett förstoringsobjektiv Componon 150 mm som jag tänkte montera på en bälg, för macro. Problemet är att jag inte kan avgöra vad det är för gängor på varken bakdelen eller för filtret. När jag försöker mäta diametern av filtergängorna med ett skjutmått är det mellan 48 och 49 mm. Hur mäter jag detta bäst? Har någon tips på ett bra ställe där man kan köpa billiga adaptrar för reverse-mount montering av objektiv för macro?
Tackar ödmjukast,
Claes

Hej. Skickar med en länk med macroobjektiv med bl.a Componon .Troligen deras speciella för det ser ut som fattningen är M29. Själv har jag EL-Nikkor som har M39 (Leica-gänga). Det finns tydligen väldigt många olika. http://www.macrolenses.de/objektive.php?lang Till dessa har jag Pentax-fattning plus Leica T2 till optiken. Finns hos Photax. http://www.photax.se/

Tack! Jag har också ett EL Nikkor 50 / 2.8 som jag använt för macro på bälg, det blir väldigt bra men kort arbetsavstånd, och därför köpte jag detta med längre brännvidd. Jag tror efter lite efterforskning att den bakre gängan också är 39 mm (eller väldigt nära) men med annan stigning. Plus den sticker ut så mycket att den slår i "bländarspaken" som sitter i min gamla bälg. Därför tänkte jag montera den omvänt. Det var en bra länk du skickade, men tyvärr hittade jag inte mitt objektiv där.

Mvh Claes

Tack! Jag har också ett EL Nikkor 50 / 2.8 som jag använt för macro på bälg, det blir väldigt bra men kort arbetsavstånd, och därför köpte jag detta med längre brännvidd. Jag tror efter lite efterforskning att den bakre gängan också är 39 mm (eller väldigt nära) men med annan stigning. Plus den sticker ut så mycket att den slår i "bländarspaken" som sitter i min gamla bälg. Därför tänkte jag montera den omvänt. Det var en bra länk du skickade, men tyvärr hittade jag inte mitt objektiv där.

Mvh Claes

Funderar på vad som slår i. Den första adaptern närmast kameran jag har är helt utan bländaröverföring på den sitter sedan T2:n där det är M39 mot Nikon-optiken. Min bälg och även mellanringarna har stift för bländaröverföring men inget som slår i. Kanske skillnad på Nikon och Pentax överföring till bländaren. T2: har annan stigning.

Ser du den lilla "spaken" mitt i bälgen på bilden här:
http://static.photo.net/attachments/bboard/00Q/00QdG2-67061684.jpg. Den är det som slår i.

Men är det något på objektivet som sticker ut? Förstoringsoptik har nog inget som sticker ut. Om det inte är något speciellt på ditt Componon. Den adapter jag nämnde är helt slät mot kamerasidan, har bara bajonetten mot bälgen och inget som sticker in i bälgen. Utanpå den adaptern sitter nästa som då passar mot optiken. Ska se om jag hittar en länk som visar en Canonkamera med Nikonbälg och ett Luminar-objektiv.http://www.luciolepri.it/lc2/marcocavina/articoli_fotografici/Zeiss_Luminar/00_pag.htm Hoppas att jag valde den rätta. Adaptern är två-delad.

Det är inte exakt samma objektiv, men det som är "basen" på nedanstående objektiv är det som slår i:
http://img13.shop-pro.jp/PA01090/181/product/17846168.JPG. Det sticker tillräckligt långt in för att slå i om jag skulle skruva i det rättvänt.

Hur långt ut sticker den delen. Räknar jag bort fattningen på min adapter kommer objektivet att sitta 15 mm utanför bälgen. Adaptern blir som en 15mm mellanring. Sedan kanske även stiftet sitter en bit in. Du har då 15 mm plus om stiftet sitter en bit in "tillgodo" . Annars hör med Photax. Kanske det går att sätta en adapter till så avståndet blir större till bälgen. Adaptern blir då bara en förlängning av bälgen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto