Annons

Retuschera 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

littos

Aktiv medlem
Hej Vänner!

Jag undrar om någon har tips på retuschering av negativ. Jag har en bild som jag tror skulle kunna bli helt OK om det inte var för ett litet mörkt fält som sticker upp mot en vit himmel och stör bilden nått fantastiskt. Eftersom det rör sig om ett mörkare parti som står mot en helvit himmel lär jag inte kunna måla pappret (skrapa har jag aldrig lyckats med och fältet är nog för stort för en amatör...). Alltså återstår bara att attackera negget.

Hur gör man? Jag har ett svagt minne av att jag har läst nått om att någon använde blyerts på emulsionen med bra resultat, annars har jag ju mina Spotone-flaskor, men det verkar svårt att vara stadig nog på hand med flytande retuch och så pass små detaljer det blir på ett negativ.

(För övrigt vill jag INTE ha någon diskussion om det är OK med manipulation eller ej (oavsett analog eller digital retusch). Det är JAG som bestämmer över mina bilder...)

Filmen i fråga är förresten EFKE100 120-film

/Anders

För i världen innan Photoshop hade uppfunnit använde man sig att röd transparent retuscheringsfärg för att måla på negativen.

Har du prövat med att pjatta när du kopierar bilden?

Ja pjatta kanske går, kruxet är att det brukar vara svårt att få ett "distinkt" avslut på det pjattade området (det är en arm som det svarta fältet "växer upp ur" och den vill jag ha kvar). Fast iofs borde det ju gå att gå ganska nära när nu himlen är så vit...

Ibland är det enkla och självklara ganska långt borta...

Fast ibland händer det ju att det är "hål" i neggen (främst med KODAK HIE), så det vore inte så dumt att veta var man kan få tag i neg-retusch färg i alla fall. Får väl kolla lite på nätet, eller vet du nån som har på rak arm?

/Anders

Jag har för mig att dom har retuchfärg på Photax, jag är dock inte säker om dom hade för neg också.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar