Annons

Retuscher i en pdf-presentation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarod

Aktiv medlem
Hello alla!

Jag undrar hur det ligger till i följande scenario:

En person vill söka ett jobb som retuscherare (eller vad det heter på fackspråk). Eftersom den presentation av sig själv som han vill skicka till "arbetsgivaren" bör innehålla bildexempel på vad han kan göra så börjar han surfa runt på internet och leta efter bilder som han kan kan "optimera" sas. Bilderna (före/efter) klistrar han sen in i en pdf-presentation som han skickar till arbetsgivaren.

Det är alltså bara arbetsgivaren som får se bilderna och dom kommer givetvis inte att hamna i några publikationer av något slag.

Är detta grovt olagligt?

/Danne
 
Skulle tro det.

Då du använder bilderna för ett komersiellt syfte (För att få arbete eller uppdrag). Detta fallet är säkert en gråzon, och det vore kanske bättre att fråga om du får använda bilderna. Hde det varit mina bilder som du använde utan lov hade jag nog huggit.
 
Men om man hittar bilderna på nån form utav fildelnings-system. Då vet man ju inte vem dom tillhör?
 
Jag menar att då kan man ju inte kontakta upphovsmannen?

Fast du menar att man ska skita i det helt då? Eftersom man inte vill göra nåt olagligt... =)
 
Då skall man skita i det. Det är lika olagligt även om du inte vet vem upphovsmannen är.

Ponera att arbetsgivaren känner igen bilderna. Då är nog "personen" rätt rökt.
 
men hur svårt är det att ta bilder själv som du kan göra retusch på?
alternativt kan du ju be nån kompis ta bilder åt dig som han/hon tillåter dig retuschera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.