Annons

Returrätt (utbruten diskussion)

Produkter
(logga in för att koppla)

mac_the_knifes

Avslutat medlemskap
Fick idag svar fån clickok.se att de inte tar emot några returer på Eizo's produkter, tack för det... så där sitter man med ett överflödigt kalibreringskit för 1300kr. Riktigt dåligt av clickok att inte informera om att kalibreringskitet redan ingick till skärmen. Blir så förbannad på de här stora företagen som för länge sedan glömt bort att kundupplevelsen också är viktig. Men jag får väl skylla mig själv för att jag jagade enkronor...

Skärmen är i alla fall super!
 
OM de går under svensk lagstiftning, ja.
Varför skulle de inte göra det?

För övrigt gäller returrätten hela EU, även om Sverige har generösare regler (14 dagar) än de tvingande gemensamma reglerna (7 dagar).

Edit: Returrätten gäller förstås bara privatpersoner. Om det är Markus företag som beställt varorna är det värre.
 
Varför skulle de inte göra det?

För övrigt gäller returrätten hela EU, även om Sverige har generösare regler (14 dagar) än de tvingande gemensamma reglerna (7 dagar).

Edit: Returrätten gäller förstås bara privatpersoner. Om det är Markus företag som beställt varorna är det värre.
Vet inte hur det är med nämnda företaget.
Pixmania(tror det stavas så) lyder under fransk lagstiftning. Det är inget Pixmania direkt skyltar med men så är det.
 
Hej, jo jag köpte det genom företaget så jag vet att lagen om distanshandel ser annorlunda ut, men det brukar ändå inte vara några problem med de flesta företag så länge det handlar om en obruten förpackning. Men Clickok verkar ju inte bry sig så mycket om kundupplevelsen, eller återkommande kunder för den delen.
 
Pixmania(tror det stavas så) lyder under fransk lagstiftning. Det är inget Pixmania direkt skyltar med men så är det.
Varför tror du det? Ett förtetag som har en butik i Sverige lyder under svensk konsumentlagstiftning, oavsett var företagets säte eller ägare finns. (Vilket t ex innebär att Pixmania följer den svenska lagen om 14 dagars returrätt vid distanshandel.)
 
Varför tror du det? Ett förtetag som har en butik i Sverige lyder under svensk konsumentlagstiftning, oavsett var företagets säte eller ägare finns.
Nej, det gör den inte när du handlar över nätet.
Min granne har haft en garantidust med dem o det är fransk lagstiftning som gäller, så läs villkoren noga.
 
Problemet med Pixmania är att det inte är svenskt utan hemsidan är på svenska. Allt skickas från Frankrike och varorna är franska. Dvs ingen svensk manual ingår och går därför under fransk lag samt EU.

EDIT: Ibland finns det fördelar att betala mer och köpa lokalt.

/Stefan
 
Problemet med Pixmania är att det inte är svenskt utan hemsidan är på svenska. Allt skickas från Frankrike och varorna är franska. Dvs ingen svensk manual ingår och går därför under fransk lag samt EU.
Det är möjligt att det är så Pixmania ser på saken, men jag har svårt att tro att svenska myndigheter har samma uppfattning. Pixmanias webbsajt är svensk, all information är på svenska, telefonnummer är svenskt (Stockholm) och ingenting i informationen tyder på att butiken skulle vara något annat än svensk.

Får man inte med manual på svenska (eller möjligen engelska) tycker jag att man ska klaga och i värsta fall vända sig till Konsumentverket.
 
Det är möjligt att det är så Pixmania ser på saken, men jag har svårt att tro att svenska myndigheter har samma uppfattning. Pixmanias webbsajt är svensk, all information är på svenska, telefonnummer är svenskt (Stockholm) och ingenting i informationen tyder på att butiken skulle vara något annat än svensk.

Får man inte med manual på svenska (eller möjligen engelska) tycker jag att man ska klaga och i värsta fall vända sig till Konsumentverket.

Nej, telefonr är till utlandet om du ska beställa. Efter du beställt kan du ringa kundtjänst i Sverige. De jobbar kundrelaterat till sin arbetsgivare som är i Frankrike där de har sitt lager och där de skickar varorna ifrån.


/Stefan
 
Dålig stil från företaget men det står ju faktiskt i villkoren :/

"Som företagskund har du begränsad returrätt och omfattas inte av distansförsäljningslag. Returer gäller inte leverantörer listade i gällande villkor, beställningsvaror, REA, utgående produkter och brutna förpackningar. Följande varumärke har ingen returrätt: Jabra, GN telecom, Cisco, Eizo, samt Bläck och toner"

Och gällande Pixmania:

"14 dagars öppet köp - nöjd eller pengarna tillbaka"
"2 års garanti"

Så de erbjuder öppet köp och dessutom garanti. Ni menar att detta inte gäller i Sverige?
 
Jag hade ett garantiärende med Pixmania (GPS navigator) och det gick bra, men det var rörigt, tog tid och det blev många (vänliga) e-mail och telefonsamtal. Jag har ett svagt minne att avsändaradress på min nya GPS navigator (som jag fick i utbyte på garanti) var svenskt.
 
Jag TROR att grannen köpte en MP3 spelare, billigt, DOA.
Men han skulle stå för returfrakten till Frankrike.
Frakten blev dyrare än prylen o sen vet jag inte mer.
Strul !!
 
Jag TROR att grannen köpte en MP3 spelare, billigt, DOA.
Men han skulle stå för returfrakten till Frankrike.
Frakten blev dyrare än prylen o sen vet jag inte mer.
Strul !!

"Om det fastställs att varan är felaktig ska Pixmania reparera den felaktiga varan utan kostnad för kunden."
"Vilket problemet än är med din vara bör du returnera den tillsammans med garantibeviset som medföljde din beställning och returkupongen som finns på sidan Pix & jag."

Om man inte vet tycker jag man kan vara försiktigt med att svartmåla. De har redan fått mycket kritik såvitt jag vet och bättrar sig förhoppningsvis. Det händer ju i Sverige också att det sker meningsskiljaktigheter.
 
Om man inte vet tycker jag man kan vara försiktigt med att svartmåla. De har redan fått mycket kritik såvitt jag vet och bättrar sig förhoppningsvis. Det händer ju i Sverige också att det sker meningsskiljaktigheter.
Du har så rätt.

Poängen är klar, att näthandlare inte automatiskt lyder under svensk lagstiftning bara för att de säljer till Sverige på svenska. Trots att de i mina ögon till viss del ger sken av det.

Jag konstaterar att jag inte kommer att handla av Pixmania utan väljer ngn annan.
 
Vad jag kan se på Pixmanias sida är att de erbjuder 14 dagars ångerrätt/returrätt där köparen står för returfrakten. Tidsperioden räknas från leveransdagen (oklart om de menar dagen då leveransen påbörjades eller anlände till köparen). Kravet är att produkten och förpackningen skall vara oskadd så att varan kan säljas igen. Det är väl ganska rimligt att köparen betalar returfrakten.

Vid retur av felaktig produkt så står Pixmania för returfrakten. Felaktig produkt kan vara både att den är behäftad med fel eller att den inte stämmer överens med hur den beskrivits vid köptillfället. Om produkten ej kan repareras eller ersättas så återbetalas värdet av varan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.