Jag undrar ju förstås huruvida man kan skylla den minskade försäljningen främst på mobiler. Man kan ju även tänka sig att framstegen i kamerornas prestanda saktat av så att en minskad försäljning kan ju även bero på att användet är lika hög men kamerorna byts mindre ofta. Även detta skulle förklara en minskning av nyförsäljningen. Frågan som är svårare att svara på: använder färre personer en systemkamera idag. Det är inte samma sak som antalet bilder på t ex facebook tagna med mobil för där pratar vi om ett speciellt syfte med lågupplösta bilder.
Min känsla är att det är en rad saker som gör att försäljningen sjunker.
Dels var faktiskt kameraförsäljningen i en period närmast absurt hög. Jag minns att Nikons nordiske marknadschef någon gång, tror det här var 2011, beskrev att under det föregående kalenderåret hade, statistiskt sett, var tredje vuxen svensk köpt en ny digitalkamera. Han lade till "så kan det ju inte gärna fortsätta". Och det hade han ju rätt i.
Jag tror en viktig del i den enorma uppgången var att digitalkameror under en rätt lång period helt enkelt var en "Next Shiny Thing" (en av flera sådana). Alltså prylar som det pratas om, som väldigt många upplever att de "behöver". Tänk också på att digitalfotoexplosionen sammanföll med att persondatorer (med tillhörande bläckstråleskrivare) invaderade hemmen och att digitalfoto trots allt är både enklare, billigare (per bild) och mycket mer omedelbar än forntidens filmbaserade fotografi. Och så utvecklades digitalkamerorna väldigt snabbt just åren 2000-2010. Det här var ju perfekta förhållanden för att sälja en massa kameror.
Allt detta sammanföll dessutom med att den globala marknaden helt enkelt växte: en väldig massa kineser, indier, människor från Malaysia och Indonesien, från många länder i Sydamerika fick under de här åren råd att köpa kameror. Och det bor många människor i de länderna.
Sedan fick vi som bekant en finanskris 2008 som inte hade en omedelbar effekt, men som med lite fördröjning inneburit att den globala marknaden inte längre växer på samma sätt plus att människor i de traditionella marknaderna efter några år nog började dra in lite på inköpen.
Och så har vi mobilerna ... Saken är ju att mobilerna inte bara konkurrerar med kameror genom att kunna ta bilder. De konkurrerar också om vår prylbudget - smartfones och med tiden surfplattor blev mycket snabbt väldigt dominerande "Next Shiny Thing" i stora delar av världen som helt enkelt åt upp en stor del av prylbudgeten för många som några år tidigare lagt i alla fall en större del av de pengarna på en kamera.
Plus rent allmänt, att när en pryl har varit "Next Shiny Thing" ett tag så tenderar intresset hur som helst att svalna, och när dessutom som du pekar på, teknikutvecklingen inte längre är lika dramatisk och spännande ... Tja, då faller intresset rätt snabbt.
Man kan säga så här: Kameratillverkarna har nog kvar de fotointresserade, men de har tappat en hel del av de som nog egentligen var mer prylintresserade. Och de var ganska många ... Plus att även bland de fotointresserade så är inte behovet av att byta ut den nuvarande kamera riktigt lika starkt idag som för 5-6-7 år sedan då nya kameror inte sällan utklassade gamla