Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restutition (Heter det så?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Suck jag är nybörjare mer eller mindre i Photoshop elements. Nu skulle jag vilja göra något som är trivialt (säkert även digitalt) i ett vanligt mörkrum men jag hittar inte något i manualen.

I mörkrummet hade jag bara höjt en ända/sida av
avmaskningsramen för att kompensera för att man tex har fotograferat lite nedifrån men vill att den färdiga bilden ska se ut som rakt framifrån i rätt nivå.

Jag har tittat bland gamla inlägg och på photshop skolans länk men hittar inget men det är väl för trivialt...

Snälla kan någon hjälpa mig.

Mvh, Magnus

I Pshp 7 använder du beskärningsverktyget.

Rita upp en ram runt den del av bilden du vill ha, kryssa i rutan perspective uppe i menyraden för verktyget (kan inte göra skärmdump eftersom jag inte har pshp på denna burk).
Ta tag i hörnpunkterna med muspekaren och flytta dem så beskärningsramen ger det utsnitt du vill ha. Tryck Enter. Vänta en kort stund och voila!

Mycket trevligt.

Ajdå, såg inte att du frågade om Elements.
Markera hela bilden Ctrl + A.
Välj Image\perspective eller skew.
Flytta hörnpunkterna som bildas tills bilden rättats upp. Tryck enter och beskär sedan bort de delar som är i kanten. Du förstår när du gjort det en gång.

Senast ändrad:
Re: Restitution (Så tror jag det heter!)

magnuskarlson skrev:
I mörkrummet hade jag bara höjt en ända/sida av
avmaskningsramen för att kompensera för att man tex har fotograferat lite nedifrån men vill att den färdiga bilden ska se ut som rakt framifrån i rätt nivå.