Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restutition (Heter det så?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Suck jag är nybörjare mer eller mindre i Photoshop elements. Nu skulle jag vilja göra något som är trivialt (säkert även digitalt) i ett vanligt mörkrum men jag hittar inte något i manualen.

I mörkrummet hade jag bara höjt en ända/sida av
avmaskningsramen för att kompensera för att man tex har fotograferat lite nedifrån men vill att den färdiga bilden ska se ut som rakt framifrån i rätt nivå.

Jag har tittat bland gamla inlägg och på photshop skolans länk men hittar inget men det är väl för trivialt...

Snälla kan någon hjälpa mig.

Mvh, Magnus

I Pshp 7 använder du beskärningsverktyget.

Rita upp en ram runt den del av bilden du vill ha, kryssa i rutan perspective uppe i menyraden för verktyget (kan inte göra skärmdump eftersom jag inte har pshp på denna burk).
Ta tag i hörnpunkterna med muspekaren och flytta dem så beskärningsramen ger det utsnitt du vill ha. Tryck Enter. Vänta en kort stund och voila!

Mycket trevligt.

Ajdå, såg inte att du frågade om Elements.
Markera hela bilden Ctrl + A.
Välj Image\perspective eller skew.
Flytta hörnpunkterna som bildas tills bilden rättats upp. Tryck enter och beskär sedan bort de delar som är i kanten. Du förstår när du gjort det en gång.

Senast ändrad:
Re: Restitution (Så tror jag det heter!)

magnuskarlson skrev:
I mörkrummet hade jag bara höjt en ända/sida av
avmaskningsramen för att kompensera för att man tex har fotograferat lite nedifrån men vill att den färdiga bilden ska se ut som rakt framifrån i rätt nivå.

Jag har faktiskt aldrig provat restitution, men intuitivt känns det som om man borde vinkla även filmplanet, så att man behåller skärpeplanet längs papprets yta. Ungefär som när man tiltar skärpeplanet med en storformatare (Schiempflugs princip, för dem som gillar fiiina ord). Kan det stämma?

Sorry, kunde inte låta bli att peta i denna oväsentliga detalj, bara för att jag är nyfiken... :)

Jag har också klurat en del på det där och nu när acke ändå sabbade tråden ;) kan jag väl fortsätta. Blir det verkligen skarpt? Man tycker att skärpedjupet inte borde räcka till för att täcka någon större perspektivförändring.

Jag har en förstoringsapparat med förställning så där går det ju. Men då drabbas man väl istället av ljusbortfall och får hålla för lite. Fast jag har i ärlighetens namn inte mer än testat funktionen, utan undrar mer av nyfikenhet.

Men det här är inte första gången jag hör om restitution med en apparat som inte är byggd för det, så det kanske funkar ändå?

Re: Re: Restitution (Så tror jag det heter!)

acke skrev:
Jag har faktiskt aldrig provat restitution, men intuitivt känns det som om man borde vinkla även filmplanet, så att man behåller skärpeplanet längs papprets yta. Ungefär som när man tiltar skärpeplanet med en storformatare (Schiempflugs princip, för dem som gillar fiiina ord). Kan det stämma?

Just så jobbade jag ofta i mörkrummet för en del år sedan. Jag fotograferade arkitektur med småbild eller 6x7 och rätade upp i labbet. ganska lätt, det ideala är att ha en apparat som inte är för oprecis i låsmuttern när man vinklat negativplanet.
Numera rätar jag upp i datorn och trivs ypperligt med det.
Faktum är att jag ibland rätat upp modellbilder som tagits i låg vinkel, man vill ju inte att huvudet skall bli för litet!
Rör sig om ytterst litet men gör kroppen snyggare ibland.

Tack för hjälpen

Självfallet hade jag varit där och provat och
bara fått konstiga resultat. Efter era svar provade jag igen och då "hittade" jag de "magiska"
hörn handtagen som jag inte hade förstått användningen av efter att ha dragit i "mitt" handtagen... Otroligt dålig hjälp i manualen för detta!

Stort tack alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar