Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restituera i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Någon som känner till följande:

En fotograf som jag arbetar med hade hört att det kommer(redan finns!) ett program som rättar upp vinklar, kan vrida bort skärpan osv, simulerar allt enligt det riktiga storformat/bäljkamera-tekniken. Programmet skulle tydligen vara mycket potent med hög kvlitet och utan "förlust"...

Problemt var bara att han inte hade en susning om vad programmet heter eller vem som tillverkar det.

Nån som vet mer?

Verkar ju vara ett synnerligen nyttigt program (helt oumdbärligt)..

UGE

No, inte PS

PS kan väl lite hjälpligt omforma en bild, men inte ta hänsyn till optik, format mm. Tyvärr:-(

Kanske kan tomtenissarna som hjälper tomten att måla schackbräden med rutig färg på julafton i televisionen fixa detta.
Annars kan nog gänget i "Hemligstämplat" avslöja hur det går till.
*ironi?*
Det programmet vore en fin julklapp.

Visst kan PS ta hänsyn till optik osv. Det handlar bara om vilken plugg du har till programmet. Finns ett flertal som fixar perspektivkorrigering med hänsyn till typ av optik.

stoltz skrev:
Visst kan PS ta hänsyn till optik osv. Det handlar bara om vilken plugg du har till programmet. Finns ett flertal som fixar perspektivkorrigering med hänsyn till typ av optik.

OK! Jag anser ju mig rätt så väl informerad men detta har jag tydligen missat. Kan du nämna vilka?

UGE

uge skrev:
Jag anser ju mig rätt så väl informerad men detta har jag tydligen missat. Kan du nämna vilka?
Tycker nog ditt påstående var korrekt från början (dvs. trådens tredje inlägg), en plug-in har ju ingenting med Photoshop att göra annat än att det är ett smidigt sätt att använda funktionen som plug-in-programvaran erbjuder.

Hur som helst - två pluginner är redan nämnda så jag upprepar bara dessa: Panorama Tools och Lensdoc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar