Maxell skrev:
Vi hade tänkt åka till Skottland en vecka i sommar. Turen jag tänkt är att åka från Glasgow norrut till Fort William och Inverness. Därifrån tillbaka söderut till Edinburgh och tillbaka till Glasgow.
Jag vill därför ha lite tips på "smultronställen" som man inte får missa. Jag är själv förtjust i dom där ställena och vägarna som inte alla andra åker till.
Jag var där två veckor i hyrbil nu i våras och måste säga att jag gillade kusterna ruggit mycket. Även om det generellt är långt ifrån så brutalt som det är tex i Lofoten.. Allt är större i Skottland även om Skottland heller inte är så stort
Kusterna på norra änden och Isle of skye är finifnt! Många småvägar att locka sig igenom..
Köp en bra! karta TIDigt i planeringsfasen..
Vad gäller Perth, Inverness mfl platser så tycker jag att de är rättså Sverigelika naturgeografiskt sett. Edinburgh är ju vackert med stort utbud av både ditt och datt... The Royal mile, hemlösa mm mm..
Kiltrock är ett klassiskt tips
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/512636.htm?set=lp
Fyren ML-246 vid Point of Neist, Isle of Skye är ett BRa tips.. Där hade JAg gärna spenderat lite extra tid..
Det gamla vackra slottet "Eilean Donan Castle vid Loch Duich" Är ett måste och passeras på väg mot Isle of skye..
Det lilla samhället Aviemore med "Cairngorm Mountains" ligger i de Skottska högländerna och är det enligt mig hetaste inlandstipset,,, ojoj så vackert där är!
Aviemore är en liten by där den naturrelaterade turismen/aktiviteterna utgår ifrån..
Där måste/behöver jag två veckor för att vara nöjd
Det var ngr tips..
Mvh Niclas,
Ps, för den sportfiskeintresserade så finns ju flugfiskets ursprung just där,, Spey River, River Dee osv osv osv,,,
Den kända naturfotografen Neil Benvie är ju Skotte och har fotat hela Skottland och bla runt Cairngorm moutains,, sök å se hans alster!!