Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restaurera gamla diabilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis K

Medlem
Jag har hämtat alla diabilder mina föräldrar tog från ca 1963 (när jag föddes...) och framåt för att rädda dem innan de förstörs.
De är monterade i glasade ramar och många av dem är i förvånansvärt bra skick - men inte alla...
Min avsikt är att skaffa en filmscanner (det lutar åt en Minolta Dimage Scan Dual III) och rädda bilderna på det viset.
Jag kommer att demontera bilderna från de glasade ramarna, rengöra/damma av, montera dem i "moderna" ramar, och scanna dem.

Men, hur ska jag rengöra de bilder som är smutsiga? En del är inte bara dammiga utan har fingeravtryck och andra oidentifierade fläckar...

/Dennis K

Håller på själv med samma sak. Glasade Agfaramar från 70-talet. Jag köpte mig en diaputsduk på scandinavian (som jag då bara har till detta). Men det gäller att putsa sparsamt för att slippa repor.

ööh... nä - tyvärr är det så att vissa av bilderna har något kladd på sig som jag inte tror att jag kan torka av utan någon typ av vätska...

/Dennis K

Finns specialmedel!

Det finns rengöringsmedel som löser fett och annat och som inte förstör filmen. Hör med nån fotofirma. Jag skulle tro att det också går bra med vanlig T-doja eller Isopropanol, men jag är inte helt säker att det är att rekomendera. Har dock själv använt det utan att se något negativt (använder diafilm) Ursäkta ordvitsen om den var dålig!

Tack till alla för svaren - då är det bara att köra igång - det lär ta ett tag...

Imorgon ska jag beställa en Minolta Dimage Dual Scan III :)

/Dennis K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar