Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restaurera fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Ewepewe

Ny medlem
Hej!

Jag skulle vilja börja restaurera foton åt folk som vill digitalisera bilderna och få nya fina papperskopior för privat bruk. Så länge det är dem som äger negativ/bilderna som också har fotograferat och jag får tillstånd är det lugnt - men om de vill att jag ska restaurera ett gammalt bröllopsfotografi som är fotat i studio? Vad gäller då?


På nybild.nu som jobbar med detta skriver dem;

"Får man beskära en gammal bild?
Bildkompositionen kan i vissa fall bli bättre genom en ändrad beskärning av bilden. Det gäller främst utomhusbilder. Studiobilder är oftast välkomponerade. Förändringar måste göras varsamt av hänsyn till upphovsmannen. En yrkesfotograf har copyright på sina verk i 70 år efter sin död. Oftast behöver vi inte fundera över bildrätten, eftersom vi sysslar med att restaurera, det vill säga att återställa bilder till sitt ursprungliga skick."

Snälla hjälp mig här, jag vill inte bryta mot några upphovsrättslagar, jag vill bara hjälpa folk att bevara sina foton som är minnen för livet - och framtiden.
 
Jag skulle kunna tänka mig att det är genomförbart. För det enstaka exemplaret av ett fysiskt foto har man exkusiv rätt till det, precis som det enstaka exemplaret av en bok under förutsättning att det lagligt införskaffat. Det står en fritt att göra vad man vill med det, man kan vika det, elda det, låna ut det, sälja det, ge bort det, göra enstaka kopior för egen räkning etc utan att upphovsmannen kan ha någon synpunkt det. Allt utom att tex mångfaldiga det och tex vidareförsälja kopiorna. Man borde även ha rätt att renovera fotot precis som man renoverar ett konstverk. Man kan även låta en annan person renovera verket. Men du får inte ta egna kopior och sälja dem. Om man tänker sig att du penslar retuchfärg på ett gammalt orginalfoto, så förstår du vad jag menar. Men att hitta gamla foton på internet, ladda ner dem, renovera och sälja så är man på hal is. Har nån en annan åsikt så är jag öppen för att höra på det.
 
Hej och tack för svar!

Det låter ju rimligt att det ska vara okej då du skriver det på detta sättet :)
Hoppas att någon annan också kan ge svar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.