Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resolution (dpi) osv osv

Produkter
(logga in för att koppla)

d.seestrand

Aktiv medlem
Hejsan!

Hade tänkt att bränna ner (på skiva) några JPG-bilder jag har i dator för att få dem "utskrivna" hos en fotohandlare. När jag pratar med dem så säger de att bilderna skall vara i 300dpi. Dessutom står det en massa hieroglyfer på deras hemsida ( http://www.ufk.se/tips.html ).
Vad jag inte förstår är hur jag skall göra om bilderna så att det blir "rätt"/bra kvalité på utskrifterna?

om jag väljer en bild som jag har så har den infon:

pisel dimensions: width:700 pixels, height 850 pixels

dokument size: width 24cm, height 30cm, resolution 28pixels/cm

Tacksam för all hjälp!

/daniel
 
d.seestrand skrev:
Hejsan!

Hade tänkt att bränna ner (på skiva) några JPG-bilder jag har i dator för att få dem "utskrivna" hos en fotohandlare. När jag pratar med dem så säger de att bilderna skall vara i 300dpi. Dessutom står det en massa hieroglyfer på deras hemsida ( http://www.ufk.se/tips.html ).
Vad jag inte förstår är hur jag skall göra om bilderna så att det blir "rätt"/bra kvalité på utskrifterna?

om jag väljer en bild som jag har så har den infon:

pisel dimensions: width:700 pixels, height 850 pixels

dokument size: width 24cm, height 30cm, resolution 28pixels/cm

Tacksam för all hjälp!

/daniel

Om din bild ska skrivas ut i 300 dpi, blir den 5,9*7,2 cm stor.
 
Man kan interpolera bilden, som sagt. Då kan du få högre upplösning, men du får ju ändå inte mer detaljer i bilden.
Om du använder photoshop går du in i Image -> Image size bockar i "resample image", skriver i 300 i "Resolution" (som ska vara i pixels/inch).
Sedan skriver du i måtten på hur stor du vill att bilden ska vara.

Efter det kanske du vill/bör köra lite unsharp mask åxå, för att iaf ge sken av en skarp bild.

Edit:
Märk väl att det antaligen inte kommer att se så jättebra ut, men du får den i den storlek du vill iaf.
 
dumbo skrev:
Man kan interpolera bilden, som sagt. Då kan du få högre upplösning, men du får ju ändå inte mer detaljer i bilden.
Om du använder photoshop går du in i Image -> Image size bockar i "resample image", skriver i 300 i "Resolution" (som ska vara i pixels/inch).
Sedan skriver du i måtten på hur stor du vill att bilden ska vara.

Efter det kanske du vill/bör köra lite unsharp mask åxå, för att iaf ge sken av en skarp bild.

Edit:
Märk väl att det antaligen inte kommer att se så jättebra ut, men du får den i den storlek du vill iaf.

okey. jag testade det där. bilden blev "enorm"
~4000x5000 pixel och på 57mb
Som jag ser bilden nu, är det så den blir sen som utskriven? überkornig?
Unsharp mask gjorde ingen som helst skillnad i allafall! :)
 
Blanda inte ihop dpi och ppi, det första är skrivarens upplösning och det andra bildens. Bilden blir egentligen inte bättre av interpolation, den blir mest större. Om den behöver interpoleras så gör säkert labbet det. Utskrift och framkallning på labb är två olika tekniker. Det gör det hela ännu roligare. Skicka in en bild och testa.

Men jag tyckte att deras priser var lite höga, eller fattade jag inte listan?
 
Parcifal skrev:
Blanda inte ihop dpi och ppi, det första är skrivarens upplösning och det andra bildens. Bilden blir egentligen inte bättre av interpolation, den blir mest större. Om den behöver interpoleras så gör säkert labbet det. Utskrift och framkallning på labb är två olika tekniker. Det gör det hela ännu roligare. Skicka in en bild och testa.

Men jag tyckte att deras priser var lite höga, eller fattade jag inte listan?

ok.. jag tar ju hellre en liten bild som ser okey ut, än en stor som är kass.
6x7 cm låter iofs lite väl litet!

angående priserna. 2,50kr/bild om man har 26stycken. annars kostade det typ 10kr
känns som man slänger bort pengar hur man än gör!
 
d.seestrand skrev:
okey. jag testade det där. bilden blev "enorm"
~4000x5000 pixel och på 57mb
Som jag ser bilden nu, är det så den blir sen som utskriven? überkornig?
Unsharp mask gjorde ingen som helst skillnad i allafall! :)

Hmm... Den borde rimligen bli 2126x1535 pixel och dryga 9MB stor (okomprimerat) och du vill ha den 18x13cm. Angav du storleken i tum kanske?

Den kommer att bli oskarp och kanske lite kornig. Den kommer inte att se ut som när du tittar på den i 100% på skärmen. Förminska den till 25% på skärmen så ser du den i det format den kommer att ha (på ett ungefär), men du ser ju, såklart, inte alla detaljer som kommer att komma med vid utskrift.

Unsharp mask gör nog skillnad om du anpassar inställningarna efter bilden.
 
Jag testade att endast göra om bilderna till strax över 1000x???? pixel och skickade in dem till expert via deras digicenter. skall bli spännande att se om det blir vettiga "kopior" av dessa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.